Parfumuri cu aromă de cafea

Parfumuri cu aromă de cafea

bun

Vă plac telenovelele? Nu contează… Vă întreb pentru că mi-am amintit de o telenovelă celebră, Cafea cu parfum de femeie (Café, con aroma de mujer) produsă în Columbia în 1994.
Povestea este aproape clasică: ea, Gaviota, e săracă şi lucrează pe o plantaţie de cafea, el, Sebastian Vallejo, este bogat, fiul cel mare al unui puternic om de afaceri din industria cafelei columbiene. Amor cât încape pe micul ecran, pasiune bine însiropată, despărţiri, lacrimi, împăcări şi tot ce mai trebuie pentru o reţetă de succes. Iar dacă nu vă topiţi ca zahărul în cafea urmărind destinul Gaviotei, veţi realiza că asistaţi la „o imagine panoramică și autentică a culturii tradiționale columbiene de cafea”, de la culegătorii care muncesc pe plantații până la exportatori şi strădaniile breslei industriei cafelei columbiene de a deveni o organizație internațională. Ce mai, un adevărat latino bildungsroman!

Jo Malone
Jo Malone
Mi-am amintit de Gaviota, citind biografia lui Jo Malone, creatoarea unui brand celebru întâi în Anglia, apoi în toată lumea. Ei bine, Jo Malone şi-a început cariera preparând uleiuri cosmetice şi săpunuri, în bucătăria personală. Noaptea. După slujba ei de floristă. După făcut curăţenie, gătit, hrănit bărbat şi copii, spălat haine şi tot restul…
Nu foarte sofisticate, dar 100% naturale, primele ei produse şi-au datorat succesul ghimbirului şi nucșoarei. În 1994 îşi deschide cu modestie primul magazin în Londra şi foarte repede intră în atenţia gigantului industrial Estee Lauder care îi cumpără afacerea în 1999. Jo rămâne chairwoman and creative director la Lauder, până în 2006. În 2011 Malone crează brandul Jo Loves şi, pentru că viaţa bate filmul, succesul este garantat şi durează chiar şi în zilele noastre!

Jo Malone 1_tcm87-21027_800x533

De dragul poveştii mai trebuie să spun că la începutul noului secol, Jo Malone se afla la New York când, aşteptând să fie servită într-un Starbucks, mirosul pătrunzător de cafea proaspăt prăjită i-a dat ideea creării unui parfum cu aromă de cafea. Aşa s-a născut, în 2003, Black Vetyver Café, un parfum unisex, având drept ingrediente aromele de cafea prăjită, nucşoară, piper verde, coriandru, iarbă vetiver (sau vetyver), lemn de santal, tămâie, vanilie, citrice, lemn de sequoia şi lichen.

20142005092536

De ce Vetyver? Păi, foarte simplu. Iarba aceasta dulce-mirositoare, originară din India a fost utilizată de-a lungul secolelor, mai ales pentru rădăcinile sale, în farmacopeea populară, iar în vremurile moderne ca ulei esențial, inclus în prepararea a 90% din toate parfumurile vândute în lumea occidentală. Fiind la fel de utilizată şi în aromaterapie.
De dragul exactităţii istorice, trebuie să vă spun însă, că Malone n-a fost prima creatoare de parfumuri pe bază de cafea, chiar dacă povestea succesului ei seamănă foarte bine cu o telenovelă.
În 1996, Thierry Mugler lansa A*Men, un parfum pentru bărbaţi, puternic, carismatic, cu o magnifică notă de cafea, vanilie şi patchouli. A*Men Pure Coffee, creat în 2008, adaugă în plus la ingredientele deja folosite, aromele de mosc, vetiver şi cedru. „Nasul” din spatele parfumului este Jacques Huclier. Şi, apropo de nasuri, în caz că nu ştiaţi, aceştia sunt oamenii cei mai faimoși şi bine plătiţi din industria parfumeriei. Un maestru (căci, de obicei, nasul este un bărbat), chemat să controleze în fiecare sezon sute de loturi diferite de ingrediente, înainte ca acestea să fie incluse într-o reţetă. În plus, el este creditat să prevadă noile tendinţe din universul miresmelor, ceea ce nu e deloc uşor…
76d Sigur, nici Malone, nici Mugler nu sunt singurii creatori de parfumuri seduşi de aroma cafelei proaspăt prăjite sau de mirosul florilor de cafea. În 2005, Serge Lutens, lansează Borneo 1834, un parfum clasificat oriental woody cu note de patchuli, flori albe de cafea, cardamon, galbanum, labdanum francez şi cacao. De ce 1834? Pentru a ne reaminti anul în care francezii au descoperit patchuli, o plantă aromată din India, pe care, începând cu secolul XIX negustorii îl puneau între şalurile de caşmir pentru a proteja marfa de molii. Redescoperit în anii 60’ a fost numit „parfumul Hippy” deoarece hipioţii îl foloseau să camufleze mirosul de marijuana. Utilizat de multe secole în vrăji şi farmece, se spune că patchouli îi uneşte pe îndrăgostiţi şi actionează asupra lor cu puteri afrodisiace teribile. Şi, atenţie, ascuns în portmonee se zice că atrage banii cu nemiluita!
Amor Amor, Forbidden Kiss de la Cacharel (aromă proaspătă de cafea combinată cu mosc, frangipani şi bujor), Desire Me de la Escada (aromă de citrice, bujor, caprifoi, orhidee, ciocolată amăruie și cafea), Armani Attitude (încorporează prospețimea florilor de vară, a mirodeniilor şi cafelei), Black Coffee de la Monotheme Fine Fragrance Venezia (mirodenii, cafea, miere şi note florale), Wood Coffee de la Comme des Garcons (ghimbir, cardamon, cafea, vanilie şi patchouli indian), Aoud Cafe de la Mancera (note de piersici, coacăze şi bergamotă, echilibrate cu ambră, cafea, mosc alb, esențe de lemn exotic si o nuanţă subtilă de zahăr), sunt doar câteva parfumuri celebre cu aromă de cafea. Oh da, şi Black Opium, lansat de casa Yves Saint Laurent în 2014. Un parfum intens de cafea la început, care devine din ce în ce mai feminin şi delicat datorită florilor de iasomie şi portocal, pentru ca, în final, să sugereze o notă de mister şi eleganţă oferite de aromele de piper roz, vanilie, patchouli şi lemn de cedru. Perfect pentru Noemi Campbell, imaginea glamour al acestui parfum.

YSL-Black-Opium-Parfum-2015

Dar, tot de dragul istoriei, trebuie spus că nimic nu e nou sub soare… Când în secolul XV abia se instalase cafeaua în Imperiul Otoman, turcoaicele au început de îndată să-şi impregneze întregul corp cu un miros suav de cafea, umplând cu zaț un săculeț din pânză de etamină pe care îl așezau în apa folosită pentru îmbăiat. Nu ştim dacă au fost primele care s-au parfumat cu cafea, dar credinţa lor, de fapt al întregului Orient, se întemeia pe puternicele virtuţi afrodisiace atribuite cafelei. Aşa că, nimeni şi nimic nu le putea opri să utilizeze acest ingredient stimulator. Mă rog, nu se ştie cu cât folos. Totuşi, dacă sunteţi curioşi sau curioase… încercarea moarte n-are! În cel mai rău caz, veți mirosi la fel de irezistibil ca o ceaşcă de cafea, proaspătă şi aromată!

M. Vaida

Foto: Pinterest

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*