Coco Chanel, femeia care şi-a îmbrăcat epoca

Coco Chanel, femeia care şi-a îmbrăcat epoca

A câştigat, singură, prima mare bătălie purtată de o femeie a secolului XX. A impus într-o lume dominată de bărbaţi, creaţiile unei femei, pentru femei. Şi-a îmbrăcat epoca şi şi-a brodat legenda, unind rigoarea din Munţii Cevennes, locul originii sale, cu modernitatea acelor années folles. „Mai mult decât o modă, a impus un stil, mai mult decât o marcă, a fost un spirit, mai mult decât un om, a rămas un mit”. O lebădă neagră, spunea Cocteau despre femeia cu părul tuns scurt: Coco Chanel.

be69Coco Chanel, pe numele ei adevărat, Gabrielle Bonheur Chanel, s-a născut la 19 august 1883, în orășelul Samur, într-o familie cu șapte copii și bani puţini. Mama Gabriellei, croitoreasă, a murit de tuberculoză pe când fata avea doar 12 ani. Pentru a-și creşte copiii, tatăl Albert Chanel, negustor ambulant de articole de mercerie, a luat cea mai convenabilă hotărâre pe care putea s-o ia, mai precis, să-şi abandoneze copiii. Astfel, băieţii au fost plasaţi ca orfani la ferme, iar fetele, trei la număr, au fost încredinţate orfelinatului din Aubazine. De atunci, Gabrielle nu a mai auzit nimic despre el.

Abandon, sărăcie, umilinţă. Din această combinaţie deplorabilă, Coco va păstra şi slăbiciunea, şi puterea, şi teama de a nu fi din nou părăsită pe care le converteşte într-o reală forţă de atracţie şi seducţie. Vulnerabilă, timidă, dar pasională.
După Aubazine, în 1901 a urmat Moulins. A fost admisă într-o instituţie religioasă, pensionul Notre-Dame, unde a întâlnit-o pe cea care îi va rămâne alături toată viaţa, Adrienne Chanel, mătuşa sa, de aceeaşi vârstă cu ea.

coco.heder

La Moulins, frumuseţea ei atipică pentru epocă, dar foarte franţuzească în fond, nu trece neobservată. Tinerii locotenenţi din Regimentul 10 Vânători, între două manevre, le făceau o curte asiduă midinetelor. La Café Chinois se dansa, iar la Rotonde se cânta. Aici, Gabrielle îşi încearcă norocul cu un cuplet întitulat Ko Ko Ri Ko, apoi cu o altă piesă care se numea Qui qu’a vu Coco dans le Trocadero. Publicul scanda cele două silabe pe care le aveau în comun melodiile – „Coco! Coco!” – în dorinţa de a primi un bis. Fiecare apariţie a lui Gabrielle era însoţită de acest refren, fără să ştie pe atunci, că acest alint de simpatie, o va face celebră!

În 1906, în timp ce făcea retuşuri la hainele doamnelor venite la băi în staţiunea termală de la Vichy, Coco încerca să-şi cultive vocea, învăţa să se mişte, să facă piruete, să zâmbească… Dar, privirea ei întunecată se opreşte asupra unuia din spectatorii ei fidel: Étienne Balsan.
Foarte curând, Balsan avea să-i ofere singura şansă la acel început de secol, în care putea să spere o fată săracă, dar seducătoare, care aspira la un viitor mai puţin incert şi mai puţin sumbru: statutul de femeie întreţinută. Una dintre acele femei pe care bărbaţii le caută, le doresc şi cărora le oferă o viaţă de lux. Şi cu care nici unul nu se căsătoreşte.

La scurt timp, cei doi se mută împreună în castelul Royallieu. Aici, Gabrielle îşi va începe ucenicia ei mondenă, într-o societate de răsfăţaţi ai soartei care cultiva curiozitatea plăcerii şi gustul riscului. Dar, tot aici, va descoperi şi calea reuşitei proprii: munca. Coco se hotărâse să-i ceară lui Étienne un boutique de modistă şi, sub privirea amuzată a iubitului ei, începe să confecţioneze pălării pentru cercul lor de prietene. Tot atunci, îl cunoaşte pe Boy Capel, un englez tânăr, frumos, bogat şi cultivat.

chanel-arthur

În 1909, Gabrielle se stabileşte la Paris, iar în 1910 îşi inaugurează primul magazin, „Chanel Modes” pe rue Cambon. Boy Capel este mereu prezent şi Balsan, în generozitatea sa, a hotărât să se retragă, păstrându-le amândurora o frumoasă prietenie. „Schimbarea gărzii” s-a făcut fără lacrimi şi fără certuri, în cea mai bună tradiţie a eleganţei franţuzeşti.
Boy a învăţat-o să iubească lectura, să frecventeze un Paris original, plin de sevă şi să-şi exprime cu curaj gusturile. Cu ajutorul lui, Coco deschide al doilea magazin, la Deauville, în 1913, având o singură dorinţă: „să simplifice vestimentaţia feminină, din cap până-n picioare”.

casual_wear_1917,

Revoluţia…

Gabrielle_Chanel În 1915,în plin război mondial, Coco începe revoluția în lumea modei. Epoca femeilor încorsetate, înfășurate în kilometri de ţesături grele, garnisite cu tot felul de funde şi volane era pe cale de dispariţie. Coco le propune să se elibereze si nu doar un pic. În iarna lui 1916, când stofa se găsea din ce în ce mai rar, ea va lansa jerseul, până atunci rezervat lenjeriei masculine, revendicând pentru femei dreptul la confort, la uşurinţa mişcărilor şi importanţa stilului, în detrimentul ornamentaţiei. Dar Coco, nu se mulţumeşte cu atât.

Părul lung o deranja pe Coco, aşa că, în 1917, anul în care se desparte de Boy Capel, decide să şi-l taie şi devine prima femeie din epocă, cu părul scurt. Câteva luni mai târziu, creatoarea inventează minijupa, o adevărată lovitură în lumea modei şi apoi, ceea ce avea sa devină un fashion icon: „micuţa rochie neagră” sau „little black dress”.

little-black-dressCu tunsoarea ei şi rochiţa neagră, Chanel era un personaj unicat, creat de ea însăşi. La Operă, după ce Coco a apărut cu rochia ei scurtă, cu talia joasă până sub şolduri şi noua ei coafură, s-a aşternut o tăcere generală. Toţi ochii erau aţintiţi asupra ei. A doua zi, Misia Edwards, Madame Letelier, frumuseţi celebre ale vremii, precum şi marea Célimene de la Comedia Franceză, au venit la Coco, să se tundă la fel. Efectul a fost devastator. Femeile i-au adoptat tunsoarea cu nesaţul cu care se reped coţofenele la tot ce străluceşte ca o comoară. Comoara libertăţii.
De fapt, prin gestul ei, Coco a fixat odată pentru totdeauna standardele după care trebuie să se ghideze în viaţă o femeie: să nu semene cu nimeni, să surprindă, să uimească prin stil şi eleganţă, să se înconjoare cu mister şi să cultive acest mister.

În 1920, manechinele sale au părul scurt, tuns băiețește şi poartă pantaloni. Femeia-efeb, în taior cu croială masculină sau rochie chemise scurtă, cu părul tuns de asemenea scurt, cu pălăria cloche trasă pe o parte, impunea stilul garconne. Noua ei imagine era la fel de revoluţionară ca şi arta timpului.

fashion

Dar lucrurile nu s-au petrecut atât de simplu precum s-ar crede. Astfel, în 1921 s-a declarat război părului scurt, iar în 1922 împotriva fustelor scurte. Drept urmare, anul următor, fustele s-au mai scurtat o idee, iar în 1925 au devenit mai scurte ca niciodată… Totul croit sobru, în culori închise sau în alb curat. Iar în anii ce aveau să vină, stilul a cunoscut modificări nesemnificative. A rămas Chanel, eternul stil Chanel.

coco

Un altfel de parfum: Chanel n°5

CHANEL_No5_parfumÎn 1921 Coco Chanel a pornit într-o nouă aventură. După lansarea triumfală a apei de colonie pentru bărbaţi Eau Chanel, s-a hotărât să creeze un parfum modern pentru femei moderne, convinsă fiind că aromele de până atunci, pe bază de flori şi mosc, nu mai au viitor. Coco vroia un parfum care să aibă personalitate. Să fie bogat. Să persiste în aer liber şi să se piardă în mulţime. O contribuţie a avut desigur şi întâlnirea ei cu Ernest Beaux, cel mai cunoscut „nas” al Europei care îi propune o aromă sintetică pe bază de aldehide şi zahăr fermentat.

Parfumurile erau turnate în niște sticluțe numerotate de la 1 la 5 și de la 20 la 24. Stilista a ales numărul 5, căruia nu i-a schimbat numele. Denumirea de „Chanel n°5” a fost un şoc într-o vreme în care parfumurile aveau nume pompoase şi exotice. Chanel n°5 devine parfumul cel mai vândut în lume şi Coco gustă succesul absolut, când Marylin Monroe va declara: „Cu ce mă îmbrac atunci când dorm? Cu câteva picături de Chanel no 5!” e658ebb5065

Pe 25 februarie 1931 „dictatoarea modei” a plecat spre Lumea Nouă. După recepţiile somptuoase la care participă în New York, ajunge la Los Angeles unde la sosire o întâmpină, nimeni alta decât Greta Garbo. Chanel a lucrat la un prim film cu Eddie Cantor şi era pe punctul de a începe un al doilea, pentru care desenase costumele (un al treilea film, cu Gloria Swanson fiind în aşteptare), când brusc i se face dor de Franţa. Oricum, nici Los Angeles, nici Hollywood-ul nu o impresionaseră. Totul i se părea vulgar şi robit banului. S-a întors la Paris după ce legase cu Marlene Dietrich o prietenie ce avea să dureze 40 de ani.

coco_chanel_in_designer_jacket

În plin război, în 1939, Coco se mută la Ritz, unde va trăi în toată perioada ocupației naziste, cu Hans Gunther von Dincklage, un ofițer german de informații. Cu folos se pare pentru Aliaţi, cărora le furnizează date pertinente despre armata germană. Şase ani de iubire, exact cât durează războiul, după care povestea se termină.
Aşa cum a ştiut să-şi aleagă prietenii, Coco a știut întotdeauna să-şi aleagă şi iubirile, în persoana unor bărbaţi celebri, inteligenţi şi seducători: Ducele de Westminster, cel mai bogat bărbat din Anglia, marele Duce Pavlovici, vărul ţarului Rusiei, compozitorul Igor Stravinsky, poetul Pierre Reverdy, Diaghilev, fondatorul baletului rus, marele Nijinsky sau designerul de bijuterii Paul Iribe.

-coco-chanel

După război, obosită şi dezgustată de vulgarizarea modei, Coco se retrage în Elveția, unde va rămâne până în 1954, când se întoarce la Paris și în lumea haute-couture. Colecțiile ei, însă, nu se mai bucură de succesul de altădată. Stilul Dior, bogat ornamentat, aruncă în penumbră aura marii Mademoiselle.

chanel-637x0-3 Cu toate acestea, Gabrielle Coco-Chanel rămâne o învingătoare. Imperturbabilă şi prea puţin preocupată de bătrâneţe, domneşte tiranic asupra lumii modei. În 1963 abia mai făcea faţă comenzilor îmbrăcându-le pe Catherine Deneuve, Jeanne Moreau, Jackie Kennedy… Trăia în continuare în apartamentul de la Ritz şi tot ce o ţinea în viaţă era munca. Chanel a apărut pentru ultima dată în lume în vara lui 1970, într-o zi de prezentare, stând pe treapta cea mai de sus, din capătul scării, dominând încăperea în care se foiau manechinele în faţa unui public format din clienţi şi jurnalişti.
S-a stins la vârsta de 87 de ani, pe 10 ianuarie 1971.

IMG_6093

Viața ei a fost un roman, cu iubiri tumultuoase, dar arta ei s-a numit sinceritate. În tot. Modă, bijuterii, parfumuri… Şi, dincolo de evoluţia stilului, principiile Chanel sunt veşnice. Cu aura succesului mondial, dublată de propria legendă care a traversat secolul XX, aşa a trăit Coco Chanel. Independentă. Orgolioasă. Continuând să sfideze vremea şi vremurile…

M. Vaida

Referinţe:

Justine Picardie – „Coco Chanel: legenda şi viaţa” (Editura Harper Collins, 2010)
Lisa Chaney – „Chanel: An Intimate Life” (Editura Fig Tree, 2011)
Linda Simon – „Coco Chanel” (Editura Reaktion Books, 2011)
Edmonde Charles-Roux – „Coco Chanel” (Editura RAO, 2011)
Bertrand Meyer-Stabley – „12 creatoare care au schimbat istoria” (Editura Arts, 2014)

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*