Curaj, limba română pierde teren în faţa „noilor educaţii„!

Curaj, limba română pierde teren în faţa „noilor educaţii„!

Gândire critică şi drepturile copilului, Toleranţă şi educaţie interculturală, Educaţie juridică şi cetăţenie democratică, Educaţie economico-financiară şi antreprenoriat, dar mai puţină română! Poate vor deprinde toate aceste noţiuni aprofundând engleza, olandeza sau limba bantu… Şi în fond, la ce-ţi trebuie să vorbeşti corect, când modelul politicianului de succes, inclusiv ministru, este un agramat cu multe diplome şi doctorat? manuale

Aşa că, mai mult timp pentru inovare şi creativitate la clasă, introducerea unei noi discipline, Informatică şi TIC, patru ore de Limba română în loc de cinci, dar și studierea Limbii latine în clasa a VII-a sunt câteva noutăţi care-i aşteaptă pe elevii de gimnaziu.

Planul-cadru pentru învăţământul gimnazial, aplicabil începând cu anul şcolar 2017- 2018, a fost prezentat marţi de ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Adrian Curaj, împreună cu secretarul de stat Monica Anisie şi directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Ciprian Fartuşnic.
„Timp de mai bine de trei luni, în urma celei mai ample consultări publice pe care a cunoscut-o educaţia în ultimii ani, am asistat la cea mai complexă dezbatere despre educaţie, nu doar despre planul-cadru. Decizia Ministerului Educaţiei este expresia consultării publice şi a vocilor care s-au făcut auzite în spaţiul public. Tot ceea ce proiectăm referitor la învăţământul gimnazial este orientat către profilul absolventului. «Miracolul» aşteptat ţine de noi, de paşii sistematici pe care îi vom face predictibil, cu inovare şi responsabilitate, fără a mai pune în joc viitorul copiilor noştri”, a declarat ministrul Adrian Curaj.

Planul-cadru pentru clasele V-VIII este însoţit de un profil solid al absolventului, elaborat în parteneriat cu specialişti in educaţie şi axat pe obiective clare, la final de ciclu, pe cele 8 competenţe-cheie: comunicare, matematică, ştiinţe şi tehnologii, competenţe digitale, a învăţa să înveţi, competenţe sociale şi civice, antreprenoriale şi competenţe de exprimare culturală.

Planul-cadru pentru clasele V-VIII este însoţit de un profil solid al absolventului, elaborat în parteneriat cu specialişti in educaţie şi axat pe obiective clare, la final de ciclu, pe cele 8 competenţe-cheie: comunicare, matematică, ştiinţe şi tehnologii, competenţe digitale, a învăţa să înveţi, competenţe sociale şi civice, antreprenoriale şi competenţe de exprimare culturală.

Un principiu important care stă la baza planului-cadru este acela de a oferi timp profesorului pentru inovare şi creativitate la clasă, însoţit de resurse educaţionale deschise, transmite Ministerul Educaţiei. Astfel, 75% din timpul de la clasă va fi dedicat procesului de predare si evaluare, restul de 25% fiind la dispoziţia profesorului pentru recuperare, activităţi remediale sau de consolidare, în funcţie de nevoile constatate în munca la clasă.

Alte noutăţi asociate planului-cadru pentru învăţământul gimnazial vizează reechilibrarea ponderii diferitelor ariilor curriculare, introducerea unei noi discipline (Informatică şi TIC) şi creşterea ponderii Curriculumului la decizia şcolii (CDS): între 1-3 ore în clasele V-VII şi între 1-4 ore în clasa a VIII-a. De asemenea, se asigură studierea sistematică a „noilor educaţii” în toţi anii de gimnaziu, în cadrul disciplinei Educaţie socială: Gândire critică şi drepturile copilului, Toleranţă şi educaţie interculturală, Educaţie juridică şi cetăţenie democratică, Educaţie economico-financiară şi antreprenoriat.

Clasa a V-a: reducere cu o oră pentru Limba română; disciplină nouă: Informatică și TIC; două ore de Istorie pe săptămână; la Educația tehnologică și aplicații practice se pune accent pe latura aplicativă, iar la Educația socială este introdus Studiul gândirii critice în contextul drepturilor și responsabilităților. Minimum o disciplină opţională ce va fi predată integrat.

Clasa a VI-a: Informatică și TIC, Educația interculturală în cadrul disciplinei Educație socială, educația tehnologică și aplicații practice cu accent pus pe latura aplicativă, Minimum o disciplină opţională ce va fi predată integrat.

Clasa a VII-a: Informatică și TIC, educația pentru cetățenie democratică, în cadrul disciplinei Educație socială, Elemente de Limba latină și de cultură romanică. La educația tehnologică se va pune accent pe latura aplicativă, iar ponderea CDS crește, numărul maxim de ore alocat fiind de trei ore pe săptămână.

Clasa a VIII-a: Informatică și TIC, Educația financiar-economică și antreprenoriatul în cadrul educației sociale; câte o oră pe săptămână pentru Muzică și Arte plastice; consiliere și dezvoltare personală, orientare profesională, educație tehnologică și aplicații; ponderea maximă de ore din CDS – 4 ore/săptămână.

Vezi integral Plan-Cadru gimnaziu

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*