Samsarii de maşini, în atenția Parlamentului

Samsarii de maşini, în atenția Parlamentului

Propunerea legislativă de completare a Codului Penal prin care se dorește introducerea pedepsei cu închisoarea de la 2 la 5 ani pentru vânzătorii de autoturisme care falsifică datele sau caracteristicile tehnice ale mașinilor a ajuns la Camera Deputaţilor. Respins de Senat, proiectul va primi votul final al deputaţilor.

Potrivit inițiatorilor proiectului, prin modificarea datelor tehnice ale autovehiculelor este pusă în pericol siguranţa cumpărătorului şi nu numai. DSC_2335

“Încadrarea noii infracţiuni, înşelăciunea privind datele sau caracteristicile tehnice ale vehiculelor, în categoria infracţiunilor privind siguranţa circulaţiei pe drumurile publice şi nu în categoria infracţiunilor contra patrimoniului, este justificată de existenţa unui interes public sporit pentru siguranţa circulaţiei”, se arată în expunerea de motive a proiectului.

Astfel, în Titlul VII – Infracţiuni contra siguranţei publice, Cap. II – Infracţiuni contra siguranţei circulaţiei pe drumurile publice din Legea nr. 286 din 2009 – Codul Penal se introduce, după art. 340, articolul 340 indice 1, având următorul conţinut:

Art. 3401: Înşelăciunea privind datele sau caracteristicile tehnice ale vehiculelor

(1) Înşelăciunea săvârşită în legătură cu date sau caracteristici ale vehiculelor se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 5 ani.

(2) Prin date sau caracteristici ale vehiculelor se înţelege: elementele de identificare, provenienţa, modificările şi intervenţiile, inclusive asupra odometrului, istoricul reviziilor, reparaţiilor şi accidentelor rutiere în care a fost implicat vehiculul.

Iniţiatorii proiectului de lege susțin că statul român trebuie să se implice mai mult în a stopa vânzarea autoturismelor la care s-au modificat elementele de identificare, s-a falsificat istoricul reviziilor şi al reparaţiilor şi, cel mai important, a fost redus numărul de kilometri afişat în bord.

„Unul dintre fenomenele care a luat amploare în ultimii ani este cel al înstrăinării de autovehicule de către anumite persoane (samsari) fără a prezenta situaţia tehnică reală a acestora. Astfel, autovehicule cu diferite probleme tehnice ajung să circule pe drumurile publice, fără ca noul deţinător să cunoască acest fapt-generând un pericol la adresa siguranţei circulaţiei pe drumurile publice”, se mai precizează în expunerea de motive.

În ceea ce privește domeniul siguranţa circulaţiei, România se situează pe ultimele locuri în Europa. Potrivit statisticilor, în țara noastră se înregistrează 259 de accidente mortale la 10 miliarde pasageri-km, în comparaţie cu media UE care se cifrează la 61 de accidente. Cauzele sunt multiple: starea drumurilor, insuficienta pregătire a conducătorilor auto, starea tehnică a autovehiculelor.

Guvernul a avizat negativ propunerea, pe motiv că actualul Cod penal este suficient de cuprinzător pentru a sancţiona astfel de cazuri.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*