Un grup de 11 tineri scoțieni, elevi ai colegiului Broxburn Academy din orașul Broxburn (situat la 19 kilometri de capitala țării, Edinburgh), au fost zilele acestea oaspeții Colegiului Național „Andrei Mureșanu” din Dej. Însoțiți de Peter Reid, directorul Broxburn Academy și profesorii Laura Duffin și Steven McInyre, cei 11 tineri au petrecut perioada 17-24 iunie derulând activități comune cu elevii claselor de gimnaziu din CNAM, iar după-amiezele efectuând muncă voluntară în beneficiul a două femei văduve, din satul Căpâlna (reparații curente în gospodăriile acestora). Nu în ultimul rând, i-au vizitat și pe copiii internați la Preventoriul TBC Ilișua, din județul vecin, oferindu-le jucării și petrecând în compania lor mai multe ore de joacă, sport și socializare.
Prezența elevilor scoțieni la Dej face parte dintr-un proiect inițiat în urmă cu 6 ani, întitulat „Project Romani”, și care este derulat în cadrul parteneriatului existent între școala din Broxburn, Asociația Blythswood Care și Fundația Elpis din Dej. Grație acesteia din urmă, dar și ca răspuns la dorința manifestată de tinerii scoțieni de a cunoaște sistemul educativ românesc, anul acesta, parteneriatul a inclus și Colegiul „Andrei Mureșanu”. În acest sens, vineri, 23 iunie, cei trei profesori de la Roxburn Academy, însoțiți de președintele Fundației Elpis Dej, dl. Vasile Pop, s-au întâlnit cu directorul colegiului dejean, prof Axinte Bob și prof. de limba engleză, Dorina Ivanciu, ca un prim pas pentru o viitoare colaborare între cele două instituții școlare, în ideea că partajarea bunelor practici și schimbul de tineri este în beneficiul tuturor.
De remarcat că tinerii scoțieni, parte din ei pentru a doua sau chiar a treia și a patra oară în România, își pregătesc singuri excursia, timp de un an mobilizându-se în activități de team building, în campanii de strângere de fonduri și promovând pe rețelele sociale scopul și misiunea proiectului. Ulterior, dintre cei interesați de proiect, sunt selectați 11-12 participanți, criteriile vizând mai multe aspecte legate de caracterul și disponibilitățile acestora. În general, pe lângă scopul umanitar urmărit de proiect, tinerii au ocazia să învețe ce înseamnă munca în echipă, să-și dezvolte abilitățile de întreprinzători și, nu în ultimul rând, să cunoască alți tineri, dintr-un areal geografic și cultural, diferit de al lor. O „vacanță activă” care nu poate fi decât utilă fiecăruia dintre ei, și despre care ar fi timpul să învățăm și noi câte ceva.
În ce privește prezența scoțienilor printre elevii CNAM Dej, aceștia au fost plini de entuziasm și plăcut surprinși de interesul elevilor români față de Scoția. Așa că, s-a vorbit mult despre geografia și istoria Scoției și despre simbolurile care sunt fără echivoc, scoţiene: tartan (materialul în carouri), kilt (fustanela tradiţională), jocurile Highland, drapelul naţional, băutura naţională, limba galică, mâncăruri specifice și multe altele. Sigur, nu au lipsit nici comparațiile între Scoția și România, asemănările și deosebirile existente, dincolo de stereotipurile vehiculate cu larghețe. Și, cu siguranță, sub formă de jocuri sau simple întrebări și răspunsuri, aceste întâlniri interactive au însemnat mai mult decât o lecție predată la clasă, fiind un contact liber, viu și nemijlocit între tinerii celor două țări, un contact capabil să satisfacă o curiozitate firească vârstei, prezentă de ambele părți.
M. V.