Naveta elevilor ar putea fi decontată integral

Naveta elevilor ar putea fi decontată integral

Ministerul Educaţiei a pus în dezbatere un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care naveta elevilor va fi decontată integral. Potrivit actului normativ, responsabilitatea asigurării costurilor de transport va fi partajată de stat cu Consiliul Judeţean şi bugetele locale. Unul din 5 elevi de liceu sau şcoală profesională face naveta pentru a ajunge la ore.autobuz-elevi

Modificările propuse la Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 sunt la articolul 84 alineatul (3), astfel:

“Elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul local, prin bugetul unităţii de învăţământ la care sunt şcolarizaţi, pe bază de abonament, în limita a 50 km, sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 8 călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă.”

De asemenea, “elevii beneficiază de 50% reducere la achiziţionarea abonamentului pentru transportul prevăzut la Art. I. Subvenţia se acoperă din bugetul judeţean”.

Astfel, se propune decontarea integrală a abonamentelor de transport emise de operatorii de transport rutier pentru elevii care fac naveta.
Potrivit OUG, responsabilitatea asigurării costurilor de transport va fi partajată cu Consiliul Judeţean, acesta fiind cel care încheie contractele pentru transportul intrajudeţean şi are posibilitatea să introducă la licitaţie şi criteriul pretţ. CJ ar urma să subvenţioneze cu 50% costul abonamentului, elevul cumpărând abonamentul la jumătate de preţ. Decontarea abonamentului (deja achiziţionat la jumătate de preţ) va cădea în sarcina bugetului local, prin bugetele unităţilor de învăţământ, prin finanţarea complementară, asigurată atât de autoritatea administraţiei publice locale, prin sume defalcate din TVA aprobate anual prin legea bugetului de stat, cât şi din venituri proprii ale bugetelor locale.

Ministerul Educaţiei consideră că, “în forma propusă, OUG va rezolva şi problema diferenţelor de preţ la abonamente pe aceeaşi distanţă. Consiliul Judeţean, contractantul serviciilor de transport, este responsabilizat, interesul său fiind să stabilească preţuri cât mai mici, prin includerea tarifelor drept criteriu de licitaţie, dar şi prin susţinerea concurenţei, respectiv atribuirea unui traseu de transport rutier la mai mulţi operatori de transport”.

În prezent, decontarea navetei elevilor este reglementată de OG nr. 29/2013, ce instituie un plafon de 26 lei/ 3 km + 2 lei/km pentru decontarea navetei elevilor (abonamente decontate lunar, însă parţial, cu respectarea plafoanelor). Restul costurilor cu abonamentul elevilor este suportat de familii.

În proiect se arată că unele firme de transport practică tarife de până la 8 ori mai mari decât altele. În noiembrie 2015, existau 125.536 elevi care efectuau naveta cu transportul rutier. Preţul întreg al abonamentelor era de 17.932.583 lei, din acestea se deconta 6.951.230 lei, diferența de 10.981.353 lei fiind achitată din bugetul familiilor. În multe situaţii, din cauza acestor tarife ridicate, elevii sunt nevoiţi să abandoneze şcoala.

Distanţa medie naţională pe care trebuie să o parcurgă un elev care face naveta este de 18 km. Preţul mediu al unui abonament lunar pentru această distanţă este de circa 150 de lei. Din această sumă, elevului i se decontează în prezent 56 de lei, astfel că aproape 100 de lei trebuie acoperiţi lunar din bugetul familiei. Potrivit INS, veniturile medii ale unei gospodării sunt de 2.512 lei la nivel naţional şi de 1.663 lei pentru regiunea Nord-Est.

Ministerul Educaţiei prezină motivele pentru care ar trebui aprobată Ordonanţa de Urgenţă:

1.România este a treia ţară din Uniunea Europeană, în privinţa părăsirii timpurii a şcolii (19,1% din populaţia 18-24), la mică distanţă de primele două locuri: Spania (20%) şi Malta (19,8%).

Această rată a crescut în ultimii doi ani de la 17,3% în 2013, în condiţiile în care România s-a angajat să o reducă la 11,3% pâna în 2020.

2.Unul din 5 elevi de liceu sau şcoală profesională face naveta pentru a ajunge la ore. Peste jumătate din populaţia în vârstă de 15-19 ani locuieşte în mediul rural. Liceele şi scolile profesionale sunt situate în general în zona urbană, astfel că elevii sunt nevoiţi să facă naveta pentru a ajunge la ore.

3.Costurile cu naveta sunt ridicate în raport cu veniturile familiilor, iar orice facilitate financiară are un impact decisive asupra deciziei de a nu abandona şcoala. Cele mai multe persoane în segmentul de vârstă 15-19 ani se găsesc în regiunea Nord-Est (20,5%) şi în centrul ţării, zone care conţin cele mai sărace comunităţi.

Potrivit INS, în anul 2016, mai mult de jumătate (52,5%) dintre persoanele 15-19 ani aveau domiciliul în mediul rural.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*