„Lemnul  Verde”, succesul unui brand vechi și dulce! (P)

„Lemnul Verde”, succesul unui brand vechi și dulce! (P)

În a doua jumătate a secolului al XIX – lea, Dejul cunoaște o perioadă imobiliar efervescentă, care fixează pentru totdeauna aspectul orașului. În acest context, apariția unui local cu numele de „Nagyfa” – Copacul Mare, tradus anapoda, ca Lemnul Mare, iar mai apoi încetățenit ca Lemnul Verde (fa, în maghiară înseamnă și lemn și copac, după caz), ar fi trecut neobservată dacă nu ar fi fost de la început legată de numeroasele povești petrecute sau depănate la umbra copacului care i-a dat numele.

Istoria unui brand local

Cofetăria „Lemnul Verde” a fost la începutul începuturilor, un restaurant-cafenea, cu terasă, având mesele așezate la umbra unor copaci seculari, rămășițe ale parcului Mănăstirii Franciscane din vecinătate. Între aceștia, doi castani magnifici constituiau mândria localului. Legendarul local, deschis în 1862 de Samuel Keller (Kellermann, la origine) și-a păstrat numele și renumele până în zilele noastre, fiind unul dintre acele locuri fără de care Dejul nu ar mai fi Dej.

Lemnul Verde a rămas cu un singur castan, dar a prosperat de-a lungul anilor, sub conducerea unor administratori pricepuți, cum a fost Harsányi Gábor, de exemplu, despre care ziarul local „Deési Hirlap” (Știri din Dej) scria cu regularitate, anunțând totodată meniurile sau „serile dansante” ce reuneau, mai ales vara, o lume pestriță și dornică de distracție. Astfel, o reclamă din 1908, publicată în „Deési Hirlap”, ne reamintește că, de trei ori pe săptămână, aici se organizau fie baluri, fie spectacole sau „reuniuni amicale”, terasa localului fiind întotdeauna neîncăpătoare.

Conform documentelor vremii, după familia Keller cofetăria a intrat în posesia familiei Kovách, fratele ilustrului Kovách Aladár, dejeanul care a ajuns să conducă Teatrul Naţional Maghiar din Budapesta. De la familia Kovách, cofetăria a ajuns la o altă familie de evrei maghiarizaţi, frații Fülöp, proprietari și ai magazinului de textile din imediata vecinătate.
Tihnita viață a urbei, începutului de secol XX, a fost brutal întreruptă de Marele Război, apoi de recesiune, revenirea la normal fiind relativ lentă. S-ar părea că nu și pentru Lemnul Verde care cunoaște o relansare aproape spectaculoasă în perioada interbelică. Dar, tocmai când lucrurile păreau mai așezate, izbucnirea celui de al II – lea Război Mondial, iar mai apoi instaurarea comunismului a zdruncinat viața dejenilor și implicit destinul localului Lemnul Verde.

Imediat după victoria comuniștilor, timp de doi ani (1946-1948), localul este ocupat de Frontul Plugarilor, un partid de buzunar al stângii, care își instalează sediul aici. „Desființarea” localului, atât de drag dejenilor, ar fi provocat nemulțumirea multora dintre cetățeni, drept care, autoritățile revin asupra proastei lor decizii și imediat după naționalizările din 1948 se deschide cofetăria „Rândunica”. Căruia, desigur, nimeni în Dej nu-i spunea altfel decât „Lemnul Verde”!

Celebră pentru prăjiturile sale, cu precădere cremeșul, ișlerul și doboșul, datorate rețetelor unor cofetari vestiți în epocă – Feher, Raff, Meny și Lengyel – „Lemnul Verde” devine treptat un brand local, cu ecouri în toată Transilvania. Aparținând de rețeaua ICS Alimentar (devenit apoi SC Alpa) care era singurul furnizor de cofeturi și patiserii din zonă, prin propriul său laborator, cofetăria nu abdică de la principiul calității și își menține statutul de lider în domeniu, până la evenimentele din 1989. Ba chiar și după…

Sfârșitul nu-i aici…

Felicia Trifan
În primii ani postrevoluționari, când a început privatizarea unităților de stat, cofetăria era condusă deja de ceva vreme de o tânără doamnă, Felicia Veronica Trifan. Spirit practic și întreprinzător, în 1991, Felicia Trifan închiriază spațiul cofetăriei de la primărie și, păstrând tradiția bine statornicită în oraș, dă numele de S.C. Lemnul Verde Cofetărie S.R.L. firmei pe care o înființează în acest scop.

După clarificarea situației juridice a clădirii, urmare a Legii retrocedărilor, în 1998 Felicia Trifan a demarat procedurile de cumpărare a acesteia, de la urmașii foștilor proprietari, și a început construcția unui laborator propriu de cofetărie. În 2000 clădirea a fost cumpărată, iar laboratorul finalizat, ceea ce a permis revizuirea și perfecționarea rețetelor pentru a oferi clienților o gamă variată de delicatese tradiţionale, fursecuri asortate, prăjituri de casă, saleuri şi covrigei, cozonaci şi checuri pufoase.

În 2004 la mansarda clădirii s-a construit un restaurant, iar la subsol s-a amenajat o cramă, fiecare oferind mâncare și vinuri specific românești. După un an, restaurantul afectat de un incendiu, a fost reconstruit. Și, merită notat că, în timp ce flăcările cuprindeau restaurantul, pompierii au fost îndrumați să salveze castanul: localul putea fi reconstruit, dar nu și inima verde a cofetăriei!

Începând cu anul 2007 brandul Lemnul Verde a părăsit granițele orașului natal. În mare parte și datorită tânărului Andrei Trifan, absolvent al Facultăţii de Automatică din cadrul Universităţii Tehnice Cluj-Napoca şi al Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor specializare marketing din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai. Andrei Trifan care a adus Subway la Cluj și care este deținătorul unui Premiu de Excelență al Galei Forbes din 2015.

Andrei Trifan

Antreprenor pursânge, la fel ca și mama sa, Andrei Trifan și-a dorit să facă ceva pentru businessul familiei. În 2007, pe vremea când era student la Cluj, unde se construia pe atunci cel de-al doilea mall din oraș, Iulius Mall, s-a gândit să aducă „Lemnul Verde“ și în noul centru comercial. „Am luat tot know-how-ul de la părinți, inclusiv investiția, iar eu doar l-am operat“, mărturisește el într-un interviu publicat recent în newmoney.ro

Astfel, în 10 noiembrie 2007 se inaugurează în Cluj-Napoca primul magazin de prezentare, în incinta Iulius Mall. Cofetăria „Cluj Napoca” s-a bucurat de la început de o primire excelentă din partea publicului, datorită calității și prospețimii produselor furnizate. Acest prim succes a fost cheia colaborărilor ulterioare cu cafenele și firme din Cluj, care ofereau servicii de divertisment, mai ales pentru copii.

În 2010 a avut loc renovarea restaurantului din Dej și construirea unei terase pentru acesta. Tot atunci a fost rebranduită și firma, care a primit un logo nou ce include anul 1862, anul înființării localului. Odată cu noul brand a fost renovată și redecorată și cofetăria Cluj-Napoca, pentru a reflecta noua imagine a firmei și noul concept privind identitatea acesteia.

Implicat în managementul firmei, „Andrei Trifan a prins curaj să apese pedala dezvoltării afacerii de familie, la fel ca pentru Subway ”(newmoney.ro). Pentru că Lemnul Verde a devenit cu adevărat o afacere de familie, în care, pe lângă părinții fondatori, Andrei și sora sa Andreea, îl au alături și pe soțul acesteia, Ciprian Călugăr. Cu toții implicați în gestionarea cofetăriilor purtând sigla „Lem­nul Verde“. De altfel, Andreea era res­pon­sa­bilă, încă din 2012, de unitățile din Iulius Mall, iar intrarea în fa­milie a lui Ciprian, „un mana­ger cu expe­riență în industria alimen­tară, a impulsionat această creș­tere”.

Dacă timp de zece ani a mizat doar pe cele două unități – din Iulius Mall (Cluj) și din Dej – în anul 2017 Lemnul Verde a deschis două noi cofetării în Cluj-Napoca: una în centrul orașului (Unirii) și alta în VIVO Shopping, fostul Polus Center.

Lemnul Verde – Unirii, Cluj
Lemnul Verde – VIVO, Cluj

Designul şic şi colorat al cofetăriilor te cuceresc de la prima vedere, ca un loc al promisiunilor dulci. Vitrine largi, încărcate cu prăjituri şi torturi din care nu știi ce să alegi, pentru că le-ai vrea pe toate. O gamă variată de produse sută la sută naturale și totodată tradiționale, cu ouă, lapte și nuci.

Prăjiturile sunt făcute după rețete vechi și verificate, cu foi de casă, creme dulci cu miere și vanilie, glazuri cu ciocolată și caramel. Printre prăjituri se numără Albinița, Doboș, Camelia, Mariana, prăjitura cu ciocolată, Snikersul, Lămâița, rulade cu cremă și multe alte sortimente.

Un răsfăţ pentru simţuri, aşa cum l-a gândit Felicia Trifan în urmă cu aproape treizeci de ani, atunci când a hotărât să-și înceapă afacerea pe cont propriu. Evident, factorul decisiv pentru succesul afacerii a fost și a rămas echipa cu care se lucrează: cofetari, patiseri, management, marketing, consilieri, angajați etc. Iar când faci totul din pasiune, succesul e garantat!
În ceea ce privește viitorul, Lemnul Verde își dorește extinderea activității în Cluj Napoca și consolidarea brandului pe piața produselor de cofeturi și patiserii din oraș, dar și în județ și în județele limitrofe. Și de ce nu, poate în toată țara!

Notă: Acest articol este un advertorial.
Foto: Vlad Mureșan, arhiva cofetăria Lemnul Verde

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*