Suntem cei mai needucați financiar europeni

Suntem cei mai needucați financiar europeni

Cea mai simplă regulă a finanţelor personale este să cheltuieşti mai puţin decât câştigi. O să găseşti această regulă în toate cărţile sau materialele de educaţie financiară şi finanţe personale pe care le vei citi.

Din nefericire, nivelul educației financiare în România este îngrijorător de scăzut, consumatorilor de produse și servicii financiare lipsindu-le nivelul de bază privind noțiunile și cunoștințele financiare necesare luării unor decizii adaptate nevoilor lor.

Conștientizarea nivelului real al educației financiare al populației este primul pas în găsirea unor soluții adaptate diferitelor categorii sociale. La nivel internațional sunt peste 60 de țări care au o strategie națională de educație financiară. Dintre acestea: 26 țări au sau sunt în curs de a dezvolta o strategie națională, 23 țări implementează strategia națională și 11 țări revizuiesc prima strategie națională sau implementează o a doua revizuită. România nu se află în această statistică!

În schimb, România se află pe ultimul loc în Europa în ceea ce priveşte educaţia financiară, indicatorul care măsoară nivelul acestei componente fiind de 21%, comparativ cu nivelul mediu al UE, de 52%. În Bulgaria, procentul este de 35%, a declarat, marţi, secretarul general al Asociaţiei Pentru Promovarea Asigurărilor (APPA), Alexandru Ciuncan, citat de agerpres.ro – „Doar unul din cinci români are o înţelegere destul de bună a produselor financiare, față de unul din trei cetățeni globali, potrivit Standard & Poor’s. Deci, încă o dată, indicatorul în România este 21%. În Cehia este 58%, în Ungaria – 54%, Slovacia – 48%, Polonia – 42%, iar în Bulgaria – 35%“.

Un alt studiu realizat de această dată de Erste, arată că, principala sursă de educație financiară a tinerilor din România este familia (95% din respondenți), în timp ce școala deține un procent de 9%, iar băncile doar 5%.

99% din tinerii care sunt încadrați pentru prima dată în muncă sunt repartizați aleatoriu de către stat în sistemul obligatoriu de pensii administrate privat Pilon II, datorită lipsei de informare a acestora.

Un studiu realizat de GFK în colaborare cu ARB (Asociația Română a Băncilor) arată că populația cunoaște produsele financiare în măsura în care le folosește, cele mai bine informate fiind persoanele cu studii care sunt angajate.

Nivelul de educație financiară este într-o strânsă corelație cu nivelul de educație formală și cu statutul în câmpul muncii. În același timp persoanele educate și cele care lucrează folosesc în mai mare măsură serviciile financiare și cunosc mai bine produsele și serviciile bancare. Principala sursă de informare a populației privind produsele financiare o reprezintă emisiunile TV pe teme financiare sau bancare, fiind îndeaproape urmată de informarea de la rude, prieteni sau cunoștinte, abia după aceea urmând materialele cu scop informativ și articolele pe teme financiare.

Informații mai cuprinzătoare privind produsele financiare, puteți obține accesând:
http://www.educatiefinanciara.info/

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*