Podurile care stau să cadă

Podurile care stau să cadă

Tragedia din Genova, Italia, s-ar putea repeta în România în orice clipă pentru că infrastructura rutieră și feroviară prezintă câteva puncte nevralgice. Căderile de poduri sau incidentele de la noi au devenit fenomene obișnuite iar cel mai recent caz este deraierea a șase vagoane din compunerea unui tren de marfă pe un pod situat între stațiile CF Malu Mare și Banu Mărăcine. Un alt exemplu îl reprezintă podul din comuna argeșeană Merișani. Acesta a căzut în timp ce o autobasculantă trecea peste el. Un alt pod a căzut în județul Neamț, în comuna Pângărați, pe drumul național dintre Piatra Neamț și Bicaz. Inundațiile au spulberat un pod în zona comunei Bădila din judeţul Braşov, fiind afectată linia Braşov – Întorsura Buzăului. Pe DN 2L, la Soveja, din cauza precipitațiilor abundente, s-a creat viitura, care a dus la prăbușirea dalei de beton a podului, pe toata lățimea căii de rulare. Pentru remedierea situației s-a făcut un drum tehnologic pe care pot circula și riveranii. În această lună este prevăzută începerea construcției podului propriu zis. Se estimeaza că lucrările să fie terminate la 31 decembrie 2018.

Pe DN 15, între Preluca și Vaduri, există un pod degradat și se circulă pe mijlocul acestuia. Un alt pod degradat se află pe DN 2F, la Străminoasa. Se circulă alternativ, pe varianta locală. Pe DN54, între Găneasa, Olt, și Drăgășani, Vâlcea, există un pod degradat. Începând cu 1 ianuarie 2018, este permisă circulația autovehiculelor cu MTMA mai mic de 3,5 tone la podul provizoriu. Pentru autovehiculele cu tonaj mai mare, este prevăzută o variantă ocolitoare. Pe DN 65C, între Craiova și Horezu există de asemenea un pod degradat. Și aici este interzisă ciculația cu tonaj mai mare de 3,5 tone. Un pod situat la Popeșt, Vâlcea, pe același DN 65C, este degradat. Aici este o restricție de circulație a autovehiculelor cu MTMA mai mare de 7,5 tone și o restricție de viteză de 30 km/h. Un alt pod degradat întâlnim la Slătioara, Vâlcea, pe DN 67, între Tg. Jiu și Rm. Vâlcea. Mașinile de peste 7,5 tone nu au voie. Pe DN 67B, între Pitești și Drăgășani, în zona Poiana Lacului, afuirea (spălarea) fundațiilor a determinat fisurarea suprastructurii podului și înclinarea acestuia. Traficul rutier se desfășoară pe un pod provizoriu. Tot pe DN 67B, la Frumușei, mai avem un pod degradat, iar zona este semnalizată corespunzător. La Pucioasa, pe DN 71, între Târgoviște și Sinaia, podul de peste pârâul Bizdidel are suprastructura degradată. Circulația autovehiculelor este restricționată la 30 km/h, la 40 tone MTMA și se desfășoară alternativ pe un singur sens, în axul podului, pe o lățime de 3,5 m.

Ce spune CNAIR

Chiar dacă avem cazuri de poduri căzute, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), susține nu există niciun pericol. Din cele 4.250 de poduri aflate pe rețeaua de Drumuri Naționale din România, doar 37 se află în clasa tehnică 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate în trecut de la autoritățile locale. De asemenea 680 de poduri sunt în clasa tehnică 4. Nici unul dintre aceste poduri nu prezintă risc iminent de colapsare, deoarece sunt monitorizate permanent, iar acolo unde se constată agravarea situatiei se ia inclusiv măsura închiderii și devierii circulației pe alte rute, spun cei de la CNAIR. Conform normativelor în vigoare, revizia podurilor se face la intervale de 6 luni, dar și mai devreme, dacă situația o cere. Această revizie este efectuată de echipe de specialiști ai CNAIR, iar rezultatele sunt înscrise într-un raport privind starea generală a infrastructurii rutiere din România. Tot potrivit normativelor, atunci când la revizie se constată că există degradări mai complexe, se comandă, pe bază de contract, o expertiză tehnică efectuată de experți privați.

www.cotidianul.ro

foto: mediafax

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*