O treime dintre adulţii români nu au treabă cu internetul

O treime dintre adulţii români nu au treabă cu internetul

În România, aproape trei sferturi din populaţia adultă poate fi considerată drept lipsită de competenţe digitale de bază şi, iar potrivit ultimelor date furnizate de Eurostat 30% dintre cetăţenii României nu au folosit niciodată internetul.

Conform unui studiu realizat de INACO – Inţiativa pentru Competitivitate, în ultimul an, numai 16% dintre români au achiziţionat produse online, spre deosebire de Suedia (unde 81% dintre cetăţeni au apelat la comerţul online), Spania (50% dintre cetăţeni) sau Grecia (32%), iar România este printre ţările cu cele mai mici procente de e-exporturi (vânzări online în afara ţării). De asemenea, ţara noastră ocupă ultimul loc în clasamentul ultimului indice al economiei digitale şi sociale, care măsoară conectivitatea, folosirea internetului, digitalizarea serviciilor de interes public, integrarea tehnologiei digitale şi folosirea internetului.

De asemenea, reprezentanţii INACO atenţionează asupra carenţelor majore la capitolul interacţiunii dintre cetăţeni şi administraţia publică prin intermediul serviciilor digitale. Astfel, în 2015, doar 9% dintre români foloseau internetul pentru a obţine informaţii de interes public legate de funcţionarea instituţiilor de stat şi numai 5% descărcau fişiere cu documente şi formulare ale instituţiilor publice.

Din punct de vedere economic, lipsa acestor capacităţi digitale presupune imposibilitatea de a pătrunde, de a activa sau de a excela în mediul muncii, de a accesa cursuri de formare profesională, de a depăşi obstacole în realizarea activităţilor antreprenoriale sau de a transpune activităţi economice în mediul online.

Pe de altă parte, companiile marginalizate digital au perspective mai reduse de dezvoltare, de acces la tehnologii mai eficiente şi mai puţin costisitoare sau de export prin internaţionalizarea activităţii.

Potrivit studiului INACO, cauzele diviziunii digitale sunt strict legate de lipsa educaţiei digitale în şcoala primară, secundară, liceu şi învăţământul superior.

Comunicatului INACO aminteşte, însă, faptul că România a avut mai multe încercări de digitalizare, printre care programul SEI, derulat între 2001-2009, în valoare de 124 de milioane de dolari, o încercare „aparent eşuată însă, cu rezultate contestabile, iar programul a fost menţionat printre „contractele păguboase ale informatizării României”.

sursa: ziarulfaclia.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*