LEMNUL  VERDE lucrează pentru tine!

LEMNUL VERDE lucrează pentru tine!

Acesta ar putea fi motto-ul potrivit pentru gospodinele care pregătesc mesele festive pentru Sărbătorile de iarnă. Mai ales că, deserturile se numără printre principalele atracţii ale Crăciunului și Revelionului.
Puțini știm însă, că în spatele vitrinelor cu prăjituri apetisante, stă o lungă tradiție și o întreagă echipă cu mâini îndemânatice și cu multă experiență în folosirea ingredientelor și în combinarea aromelor magice de vanilie, anason, scorțișoară, portocale, susan, ghimbir, cuișoare, coajă de lămâie sau ciocolată. Fără de care, cele peste 120 de sortimente de cofetărie și patiserie puse la dispoziția noastră, a clienților, n-ar exista!


Câteva întrebări și tot atâtea răspunsuri!

Dacă timp de zece ani a mizat doar pe două unități – cel din Dej și din Iulius Mall (Cluj) – în anul 2017 Lemnul Verde a deschis alte două noi cofetării în Cluj-Napoca: una în centrul orașului (Unirii) și alta în VIVO Shopping, fostul Polus Center.

Este loc pe piață pentru branduri locale, cu personalitate?

În ultimii ani românii au devenit selectivi când vine vorba de produsele pe care le cumpără. În Dej, Lemnul Verde, prin istoria sa de aproape 150 de ani este un brand cât se poate de bine cunoscut. Face parte de fapt, din istoria locală a orașului. De aici, renumele cofetăriei s-a răspândit în toată Transilvania și a fost un atu în deschiderea cofetăriilor din Cluj. Dincolo de „publicitatea obligatorie”, cred însă că avem mare noroc cu clienții noștri fideli, pe care îi numim „ambasadorii brandului”, pentru că prin ei transmitem mai departe mesajul nostru și prin ei ne creștem vizibilitatea. Cel mai important este să oferi ceva pentru care clientul se va întoarce. Să ai clienți fideli, nu foarte mulți, dar care să cumpere de mai multe ori sau numai de la tine, este un ideal dorit de noi toți.

Ca răspuns la aceste „rigurozități” importante pentru identitatea brandului nostru, produsele laboratorului Lemnul Verde au reprezentat alegerea multor companii cunoscute și a multor persoane publice, când a fost vorba de răsfățul dulce din cadrul unor evenimente. Astfel că, oferta de deserturi include tot ce este necesar pentru realizarea unui candy bar care să exceleze prin rafinament și diversitate, iar torturile de nuntă se diferențiază unele de altele sau sunt personalizate după dorința clientului, remarcându-se prin gust și design.

Prin urmare, este tentant să lucrezi pentru evenimente?

Bineînțeles, deoarece lasă mult loc fanteziei și creativității. Dar nu suntem căutați numai pentru nunți sau botezuri, ci și pentru evenimente restrânse, în familie – onomastici, aniversări. Pentru că una este să faci ceva personalizat și alta este să meargă omul să ia ce găsește în vitrina cofetăriei. În plus, am încercat să personalizăm chiar fiecare comandă. Să întrebăm persoana ce preferă – ciocolata, fructele? Să modificăm tot timpul ușor, ușor produsul în funcție de preferințele fiecăruia – chiar la nivel de „să fie mai însiropat sau mai puțin însiropat”. Avem clienți care au comandat de mai multe ori la noi și le cunoaștem bine preferințele.

Cât de competitivă este piața și cu ce frecvență vă obligă să scoateți produse noi?

Când vorbim de dulciuri, cofeturi și patiserie , fără doar și poate competiția este mare. Piața este în continuă creștere și cererea pentru produse noi și diverse este constantă.
Pentru că ne-am aliniat și noi cerințelor pieței, încercăm să îmbinăm tradiția cu tehnologia modernă, folosind produse cât mai naturale și de bază. Adică ciocolata e ciocolată, ouăle așa cum sunt ele în coajă, lapte normal, caramelul făcut de noi etc. Încercăm ca ceea ce facem să fie cât mai tradițional, de casă, respectând în același timp normele impuse unui laborator modern. Și desigur, să venim cu oferte noi…

V-ar tenta să vă promovați în afara țării sau vă este suficientă piața din Dej și Cluj?

Nu spunem „nu” unei extinderi pe piața internațională, cândva, în viitor… Deocamdată însă, credem că nu am „saturat” piața din județ și din județele învecinate cu produsele Lemnul Verde . Așa că, mai întâi acasă, pe urmă, cine știe…

Și o ultimă întrebare: care au fost, în cei aproape 30 de ani de când coonduceți firma, cele mai mari greutăți și cum le-ați traversat?

Privind în urmă, greutățile – și mă refer aici la cele administrativ-birocratice, mai ales – n-au fost insurmontabile. Sunt consumatoare de timp și nervi, adevărat, dar le poți face față dacă ești o fire disciplinată. În rest, cred că cea mai mare provocare este să găsești echilibrul perfect între viața de familie și cea profesională. Este foarte important să fii acolo, în producție, să testezi produsul, să verifici fiecare detaliu și să îl îmbunătățești constant. Dar, este foarte important și să fii alături de familie, de soț, copii, nepoți. Să-i sprijini dacă e cazul și la rândul tău, să găsești în ei susținerea morală de care ai nevoie. Și credeți-mă, ai nevoie de așa ceva. Din fericire, suntem o familie unită. Soțul meu, copiii mei, toți m-au susținut și toți sunt foarte dedicați business-ului familiei.

Pe de altă parte, probabil că cel mai greu este să te bați cu concurența. La Dej, mai puțin, dar la Cluj concurăm cu branduri locale vechi și cunoscute. E greu să bați prețurile și strategia lor, însă asta nu ne-a determinat să facem rabat de la calitate. Am știut că odată ce Lemnul Verde s-a fixat în mintea clientului ca un brand de calitate, trebuie să rămână acolo. Sunt foarte numeroși cei care se întorc la noi pentru că sunt mulțumiți de produse și asta ne bucură. Înseamnă că brandul Lemnul Verde „se consumă” și că este în creștere.

„Lemnul Verde”, povestea unui brand dulce

Celebră pentru prăjiturile sale, cu precădere cremeșul, ișlerul și doboșul, datorate rețetelor unor cofetari vestiți în epoca inter și postbelică – Feher, Raff, Meny și Lengyel – „Lemnul Verde” , înființat ca local în 1862, a devenit treptat, treptat, un brand cu ecouri în toată Transilvania. Aparținând de rețeaua ICS Alimentar (devenit apoi SC Alpa) care era singurul furnizor de cofeturi și patiserii din zonă, prin propriul său laborator, cofetăria nu abdică de la principiul calității și își menține statutul de lider în domeniu, până la evenimentele din 1989. Ba chiar și după.

În primii ani postrevoluționari, când a început privatizarea unităților de stat, cofetăria era condusă deja de ceva vreme de o tânără doamnă, Felicia Veronica Trifan. Spirit practic și întreprinzător, în 1991, Felicia Trifan închiriază spațiul cofetăriei de la primărie și, păstrând tradiția bine statornicită în oraș, dă numele de S.C. Lemnul Verde Cofetărie S.R.L. firmei pe care o înființează în acest scop.

După clarificarea situației juridice a clădirii, urmare a Legii retrocedărilor, Felicia Trifan a demarat în 1998 procedurile de cumpărare a acesteia, de la urmașii foștilor proprietari, și a început construcția unui laborator propriu de cofetărie. În 2000 clădirea a fost cumpărată, iar laboratorul finalizat, ceea ce a permis revizuirea și perfecționarea rețetelor pentru a oferi clienților o gamă variată de delicatese tradiţionale, fursecuri asortate, prăjituri de casă, saleuri şi covrigei, cozonaci şi checuri pufoase.

Începând cu anul 2007 brandul Lemnul Verde a părăsit granițele orașului natal. În mare parte și datorită tânărului Andrei Trifan, absolvent al Facultăţii de Automatică din cadrul Universităţii Tehnice Cluj-Napoca şi al Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor specializare marketing din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai. Antreprenor pursânge, la fel ca și mama sa, Andrei Trifan și-a dorit să facă ceva pentru businessul familiei. În 2007, pe vremea când era student la Cluj, unde se construia pe atunci cel de-al doilea mall din oraș, Iulius Mall, s-a gândit să aducă „Lemnul Verde“ și în noul centru comercial.

Astfel, în 10 noiembrie 2007 , în Cluj-Napoca a fost inaugurat primul magazin de prezentare, în incinta Iulius Mall. Cofetăria „Cluj-Napoca” s-a bucurat de la început de o primire excelentă din partea publicului, datorită calității și prospețimii produselor furnizate. Acest prim succes a fost cheia colaborărilor ulterioare cu cafenele și firme din Cluj, care ofereau servicii de divertisment, mai ales pentru copii.

În 2010 a avut loc renovarea restaurantului din Dej și construirea unei terase pentru acesta. Tot atunci a fost rebranduită și firma, care a primit un logo nou ce include anul 1862, anul înființării localului. Odată cu noul brand a fost renovată și redecorată și cofetăria din Cluj-Napoca, pentru a reflecta noua imagine a firmei și noul concept privind identitatea acesteia.

Cooptat în managementul firmei, Andrei Trifan a prins curaj să apese „pedala dezvoltării afacerii de familie”. Pentru că, în timp, Lemnul Verde a devenit cu adevărat o afacere de familie, în care, pe lângă părinții fondatori Felicia și Indrei Trifan, Andrei și sora sa Andreea, îl au alături și pe soțul acesteia, Ciprian Călugăr. Cu toții implicați în gestionarea cofetăriilor purtând sigla „Lemnul Verde“. De altfel, Andreea era responsabilă, încă din 2012, de unitățile din Iulius Mall, iar intrarea în familie a lui Ciprian, „un manager cu experiență în industria alimentară, a impulsionat această creșere”.

Odată cu diversificarea gamei de produse comercializate și planul de dezvoltare, mereu actualizat, era necesar și un laborator mai mare. Noul laborator Lemnul Verde a fost inaugurat în septembrie 2018 și se întinde pe o suprafață de 700 de m². Un spațiu modern, bine utilat și corespunzător pentru creșterea capacității de producție, dar și pentru crearea unor produse noi.

În plus, dat fiind că oamenii au un rol important în consolidarea unui brand, Lemnul Verde și-a ales cu atenție echipa care să susțină acest univers dulce. Astfel, în prezent, aici lucrează 40 de angajați profesioniști cofetari și patiseri care, alături de Felicia Trifan, familia ei, de ingineri tehnologi, specialiști în chimia alimentară și staff-ul aferent oricărei microintreprinderi (management, marketing, consilieri etc.) au fiecare un rol esențial și sunt cu toții la fel de importanți în devenirea firmei.

Pe scurt, atât laboratorul cât și cofetăriile Lemnul Verde au devenit un spațiu al „bunului gust” aşa cum l-a gândit Felicia Trifan în urmă cu aproape treizeci de ani, atunci când a hotărât să-și înceapă afacerea pe cont propriu. Iar când faci totul din pasiune, succesul e garantat!

M. Vaida

Foto: Vlad Mureșan, arhiva cofetăria Lemnul Verde, arhiva dejulmeu.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*