Treaptă, cu treaptă,  spre victoria analfabetismului și abandonului școlar!

Treaptă, cu treaptă, spre victoria analfabetismului și abandonului școlar!

Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a anunţat recent că examenul de treaptă din vremea comunismului, care făcea trecerea de la clasa a X-a la a XI-a ar putea reveni în actualul sistem. Aceasta pare să fi uitat că din 2020 clasele a XI-a şi a XII-a vor deveni obligatorii, potrivit Legii Educaţiei.

Elevii de liceu ar putea fi nevoiţi să treacă printr-un examen intermediar denumit în comunism treapta a II-a, examenul de la clasa a X-a la clasa a XI-a. Cel puţin aşa a declarat recent ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, care a precizat că propunerea se va găsi în noua lege a Educaţiei ce va fi supusă dezbaterii publice la sfârşitul lunii ianuarie.

În opinia oficialului, o evaluare la clasa a X-a ar aduce beneficii liceenilor. Concret rata de promovare va creşte dacă elevii de liceu vor susţine o evaluare intermediară, astfel încât ei să fie mai pregătiţi pentru examenul de Bacalaureat.

„Învăţământul obligatoriu se termină după clasa a X-a. Teoretic, acolo ar trebui să avem o evaluare, să ştim că am încheiat ciclul învăţământului obligatoriu. Fără îndoială, o vom pune în dezbatere publică. Şi dacă va fi acceptată o asemenea evaluare, ce beneficii ar aduce ea? Examenul de Bacalaureat nu va mai reprezenta materia pe patru ani de zile, care sunt anii de liceu, ci pe ultimii doi ani de zile. Deci, am uşura examenul de Bacalaureat prin această evaluare. Nu ştiu dacă va rămâne sau nu, după opinia mea, va fi un sprijin pentru cei care trec printr-o asemenea etapă“, a spus Andronescu.

Treapta a II-a este o măsură conservatoare, care securizează modelul actual. Iar scenariul 2 din proiectul „România Educată“, care ameninţă serios statutul profesorilor din liceele teoretice, devine imposibil. (Daniela Vişoianu, preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie)

„Iar «punem căruţa înaintea boilor», adică găsim o modalitate prin care elevii să se «apuce» de învăţat mai repede, iar piaţa de meditaţii să mai aibă un prag cu presiune pe familii. Cred că o astfel de idee se bazează pe următoarea gândire: scade numărul de profesori buni, ca şi de elevi, deci hai să salvăm colegiile centenare, teoreticul, să punem un filtru suplimentar la clasa a XI-a ca să ce? Să creştem numărul celor care iau BAC-ul teoretic. Nicăieri în lume nu se duc la facultate mai mult de 40% din copii.

În continuare nu ne interesează ce se întâmplă cu un copil sărac la finalul clasei a VIII-a. Eu cred că este o măsură conservatoare, care securizează modelul actual. Iar scenariul II din proiectul „România Educată“ (şase ani pentru ciclul primar şi câte trei pentru gimnazial şi liceal- n.r.), care ameninţă serios statutul profesorilor din liceele teoretice, devine imposibil. Măcar dacă s-ar liberaliza 100% curriculumul în ultimele două clase de liceu (să fie la alegerea comunităţii şcolare – n.r.), astfel încât să aibă o urmă de sens această treaptă“, a comentat anunţul ministrului Daniela Vişoianu, preşedinta Coaliţiei pentru Educaţiei.

Cum se desfăşura treapta a II-a în trecut

Examenul de treaptă care făcea trecerea de la clasa a X-a la ciclul secundar de liceu a fost introdus în comunism. Mai exact, acesta a fost implementat odată cu publicarea Legii Educaţiei şi Învăţământului nr. 28 din 21 decembrie 1978. Treapta reprezenta un examen din materiile de bază din clasele a IX-a şi a X-a. Potrivit legii de la acea vreme, absolvenţii primei trepte a învăţământului liceal (clasa a IX-a şi a X-a) care nu continuau studiile în treapta a II-a de liceu sau în şcoala profesională se încadrau „în producţie”, fiind obligaţi să efectueze un stagiu de practică cu durata între 6 şi 12 luni.

De asemenea, şi absolvenţii treptei a II-a de liceu care nu continuau studiile în învăţământul superior se încadrau „în producţie”. Aceştia erau obligaţi să efectueze un stagiu de practică între 6 şi 18 luni. Sistemul de trepte a fost eliminat după anul 1990. Însă pe parcursul epocii post-decembriste mai mulţi miniştri care au deţinut portofoliul Educaţiei au afirmat că doresc reintroducerea acestuia. Unul dintre ei a fost Sorin Cîmpeanu în 2012, respectiv Alexandru Athanasiu în 2004.

Sursa: adevarul.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*