„PERLE” din solicitările la 112 publicate de IGPR, de Ziua Europeană a Numărului Unic de Urgență

„PERLE” din solicitările la 112 publicate de IGPR, de Ziua Europeană a Numărului Unic de Urgență

Serviciul de Urgență 112 a împlinit luni, 11 februarie, 15 ani de funcționare. Cu această ocazie IGPR a ținut să amintească încă o dată că acest serviciu trebuie folosit doar atunci când suntem în pericol și avem nevoie de intervenția autorităților.

IGPR a publicat pe rețeaua de socializare și câteva dintre motivele pentru care s-a sunat la 112 în 2018, cu următorul mesaj: ”Chiar dacă, la prima vedere, par hazlii, în realitate, astfel de gesturi pot reprezenta un pericol pentru viața persoanelor care chiar au nevoie de ajutor. Cum? Ținând linia ocupată”.

*”Am 80 de ani și vă rog să facem împreună o pândă sub remorca din fața casei. Poate așa reușim să o prindem pe amanta soțului. Nu e mai tânără decât mine. Are 85 de ani, dar…”

*”Bărbatul meu nu vrea să își facă datoria de soț. Credeți că mă puteți ajuta în acest sens? ”

*”Am nevoie să mă deplasez urgent într-un loc. Știu că Poliția vine mai repede decât taxi-ul. Mă puteți ajuta, vă rog?”

*”Un parapantist este în pericol. Se află la o înălțime foarte mare! Vă rog să îl ajutați!!!”

*”Am nevoie de sprijin! Găinile vecinului au intrat la mine în curte.”

*”Nu am nicio urgență. Am sunat la 112 pentru că aici mi se vorbește frumos”

Referitor la exemplele de mai sus, polițiștii transmit: ”Pentru deplasări urgente, pentru traseul găinilor sau pentru o vorbă bună există întotdeauna cineva din proximitate care să ne ajute. Poate chiar polițistul de proximitate, în limita competențelor lui, evident”, a mai scris reprezentantul IGPR pe Facebook, reamintind că apelarea abuzivă ori alertarea falsă, prin utilizarea numărului de urgență 112, este contravenție și se sancționează cu amendă de la 500 la 1.000 de lei.

Informaţii generale

Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991.

În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) 112 a devenit operaţional în toată România.

Începând cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.

Din luna octombrie 2014, prin SNUAU, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale sprijină programul de prevenire a tăierilor ilegale – pentru controlul provenienţei, circulaţiei şi comercializarii materialelor lemnoase intitulat “Radarul pădurilor”, prin punerea la dispoziţie a numărului 112, pentru semnalarea si verificarea înregistrării în baza de date a acestor tipuri de transporturi şi transmiterea celor neînregistrate către autoritaţile cu competenţe în domeniu. De la darea în folosinţă au fost primite 40.534 de astfel de sesizări.

Din octombrie 2015, în România, este funcţional serviciul de anunţare a urgenţelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, prin mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce: gratuitate şi accesibilitate. Pentru a putea utiliza acest număr este obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112. Până acum, au fost validate ca şi înregistrate 2367 de persoane iar activitatea continuă. De la darea in folosinţă a facilitaţii SMS 113, au fost primite 94 solicitări.

Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenţii iar faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*