Românii, codaşi la alfabetizarea digitală!

Românii, codaşi la alfabetizarea digitală!

România se situează pe locul 28 dintre cele 28 de state membre ale UE, având cel mai slab Indice al economiei şi societății digitale, conform raportului DESI 2016 (Digital Economy and Society Index).

digitalizare

Deşi dispune de rețele Internet în bandă largă, superioare, România are cel mai mic procent de utilizatori de Internet în mod regulat din UE (52% faţă de 76% în UE), iar 32% din populație nu a utilizat niciodată Internetul (vs 16% în UE).
Totuşi, comparativ cu anul trecut, un procent mai mare din populație este abonat la rețele în banda largă creșterea utilizării Internetului datorându-se în principal conectării la rețelele sociale.

De asemenea, potrivit Raportului de ţară publicat în martie 2016, mai puțin de jumătate (46%) din forţa de muncă din România posedă abilități digitale suficiente (faţă de 72% în UE), acest aspect putând deveni un obstacol major în calea dezvoltării economice. Îmbunătățirea cunoștințelor şi competenţelor digitale ar putea genera locuri de munca şi ar sprijini dezvoltarea sectoarelor e-guvernare si e-commerce .
Datele mai arată că digitalizarea administrației publice este lentă şi cu întreruperi: doar  8 %  dintre utilizatorii de Internet români au transmis online formulare publice comparativ cu o medie europeană de 32 % . În ciuda progreselor din ultimii ani, potențialul de e-commerce este încă în mare parte neexploatat. În 2015, România a înregistrat cel mai scăzut procent de consumatori care au cumpărat online (11 % comparativ cu media europeană de 53 %).
Aptitudinile digitale sunt şi ele insuficient dezvoltate pe piața de muncă românească, gradul de participare la programe de educație a adulților fiind cel mai scăzut din UE (1,5% în 2014, comparativ cu o medie a UE de 11%).

Există o tendință periculoasă conform căreia, pe măsură ce tinerii pătrund pe piața muncii, angajatorii şi formatorii presupun că aceștia dețin competenţe digitale “înnăscute/ intrinseci” sau că sunt “nativi digital”. Or, această presupunere este o eroare periculoasă. Tinerii nu se nasc alfabetizaţi digital, aşa cum nu se nasc şoferi sau ştiind deja să scrie şi să citească. Alfabetizarea digitală, la fel ca şi cea convențională, plus multe altele, se învaţă.

Citeste mai mult: Romanii din nou pe ultimul loc in UE. Ignoranta costa

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*