Sala “Şantier” a Şcolii Populare de Arte “Tudor Jarda” din Cluj-Napoca a găzduit săptămâna trecută (10 şi 11 martie 2016) două excelente spectacole, ce au reunit cu succes atât experţi profesionişti, cât şi artişti în devenire! Purtând titlul generic „Pentru că e primăvară!” ambele spectacole au reprezentat, practic, o trecere în revistă a muncii depuse de profesorii şi cursanţii Şcolii de Arte, instituţie etalon a culturii clujene.
“Noi am amânat această trecere la maturitate, sărbătorirea a 60 de ani de existenţă a şcolii – dar am preferat s-o facem acum, pentru că este primăvară” – a mărturisit, în ton cu titlul festivalului, actorul Petre Băcioiu, cel care împreună cu d-na Mariana Reman, cursantă a clasei de actorie a şcolii şi prezentatorul majorităţii spectacolelor organizate în municipiul Dej, au fost amfitrionii evenimentului.
Prima zi de festival a oferit un spectacol atractiv, susţinut de cursanţii de la cursurile individuale ale instituţiei. Primele momente din spectacol, dedicate muzicii clasice, au aparţinut cursanţilor clasei de pian (coordonator, Olga Bordas) clasei de canto clasic (coordonator, Alexandra Hordoan), precum şi cursanţilor claselor de vioară şi chitară clasică (coordonator, Emanuil Toma), ultimele două momente beneficiind de acompaniamentul, la pian, al aceleiaşi Olga Bordas.
Au urmat minirecitalurile de caval şi clarinet ale cursanţilor clasei expertului Petrică Pleşca, ale formaţiei SPA JAZZ BAND (coordonată de instructor Onişor Rodilă) şi al cursanţilor clasei de orgă electronică, aparţinând profesorului Mihai Ghircoiaş.
Un punct forte al programului l-a reprezentat recitalul claselor de canto muzică uşoară (coordonatori, Marina Maria Simionescu şi Petrovici Tünde), în acompaniamentul formaţiei “Recovered” condusă de instructor Rareş Suciu.
La un înalt nivel artistic s-au prezentat şi cursanţii claselor de canto muzică populară (coordonaţi de experţii Marina Maria Simionescu şi Ana Strîmturean), cu un mănunchi de piese muzicale de mare valoare, din repertoriul tradiţional, în acompaniamentul tarafului “Vatră de Dor”, dirijat de expert Iancu Pop. Momentele de muzică populară au continuat apoi cu un grupaj de piese instrumentale la saxofon şi taragot, ale clasei expert Petrică Pleşca şi ale clasei de canto muzică populară, coordonată de expert Claudiu Ciotleuş, ambele în acompaniamentul tarafului “Vatră de Dor”. Ultimele două puncte ale programului zilei de joi, 10 martie au aparţinut secţiilor externe de canto muzică populară, Gherla şi Dej, coordonate de experţii Marinela Zegrean Istici şi Felix Gălan, în acompaniamentul tarafului condus de Emil Mihaiu (vioară) – alături de Pusztai Aladar (braci), Dorin Mureşan (acordeon), Urszui Kalman (acordeon) şi Zenu Zanc (braci).
Ziua de vineri, 11 martie a aparţinut cursanţilor Şcolii de Arte de la cursurile de grupă. Programul a fost deschis de Orchestra de cameră “Camerata”, coordonată de expert Mihai Nan, cu un “Concert pentru orchestră de coarde şi clavecin” de Antonio Vivaldi.
În continuare a urmat un moment mult aşteptat de clujenii aflaţi în sală şi de organizatori: prima evoluţie pe scenă a “Fanfarei Judeţului Cluj”, aflată în coordonarea expertului Marius Beteag. Emoţionat, acesta a mărturisit, referindu-se la apariţia celei mai noi formaţii artistice a instituţiei, următoarele: “Un vis împlinit! De multă vreme vrem să avem şi noi o fanfară a Clujului, a civililor – fiindcă există deja una, demult, cea militară. Iar în momentul când i-am anunţat pe viitorii săi componenţi ce intenţii avem, ei au răspuns cu bucurie şi dragoste şi s-au prezentat imediat la acest ansamblu de suflători”.
Spectacol a continuat cu evoluţia trupei “Pavlov 25”, coordonată de actorul şi regizorul Petre Băcioiu, care a prezentat un monolog al unei cursante cu “harul scrisului”, Elena Taragan şi o scenetă din “Chiriţa” lui Vasile Alecsandri, în interpretarea Marianei Reman (Chiriţa), Lorena Ţentea (Luluţa) şi Anca Vălăşuţean (servitoarea). A urmat apoi momentul susţinut de “Fanfara Dej”, coordonată de instructor Vasile Sima Minea, după care Orchestra “Popular”, coordonată de Mihai Nan a încântat publicul cu mai multe piese de largă circulaţie.
În continuare, componentele trupei de dans contemporan “Rhythm Nation” – (coordonator, Melinda Moga) au făcut dovada talentului lor, cu dansuri de grup, solo şi duo, o notă aparte conferind momentului Iulia Pop Mărginean, un talent cu totul ieşit din comun, care a electrizat pur şi simplu sala! Scena a aparţinut apoi, formaţiei de muzică uşoară “Napoca” (coordonatori, Rareş Suciu şi Vannai Istvan) care a oferit publicului câteva reuşite piese instrumentale.
Cea care a dat, ca în nenumărate alte rânduri, o notă aparte sărbătorii Şcolii de Arte Cluj-Napoca, a fost Corala “Canticorum” – coordonator expert Dorin Mircea Simionescu – printr-o interpretare de excepţie a pieselor “Canticorum iubilo”, de G.F. Haendel, “Mândruliţă pui, pui, pui”, de A. Bena, “Dona Sol”, de Nicolae Suciu, “Kyrie Eleison din Misa breve nr. 7 în do major”, de Charles Gounod.
Spre final, au urmat momentele artistice dedicate jocului popular, însumând evoluţia pe scenă a cursanţilor secţiilor externe de joc popular din localităţile Căianu (coordonator, coregraf Aurel Lucaciu), Izvoru-Crişului (coordonator, instructor Torok Ferencz), Mintiu Gherlii (coordonator, instructor coregraf Simion Berchi), Aşchileu (coordonator, instructor coregraf Aurel Lucaciu), Mera (coordonator, instructor Varga Zoltan), Floreşti (coordonator, instructor coregraf Dinu Ban).
Ultimul punct din spectacol, susţinut de către Ansamblul folcloric „Vatră de Dor”, coordonat de instructorul coregraf Viorel Dragomir, a cuprins o suită de jocuri din Nordul Moldovei, iar ca noutate absolută, dansatorii au fost îmbrăcaţi în costume populare din zona Botoşaniului, confecţionate special pentru ei de către renumitul meşter popular Elvira Gavriş.
Festivalul s-a încheiat cu înmânarea de diplome de participare celor implicaţi în organizarea festivalului şi cu alocuţiunile rostite de dl. Vakar Istvan, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj şi directorul adjunct al Şcolii de Arte Cluj, Marius Moldovan.
Aşadar, două zile de spectacol de calitate şi un public numeros şi exigent, care a gustat din plin fiecare moment. Semn că Şcoala Populară de Artă Cluj-Napoca se află pe o traiectorie ascendentă şi îşi îndeplineşte cu brio menirea!