Toamna, sezonul  murăturilor!

Toamna, sezonul murăturilor!

Gogonele, castraveți, varză în ardei roșii sau varză simplă, gogoșari, ceapă sau chiar lubeniță, cam toate acestea se găsesc, în toiul iernii, murate bine, pe rafturile unei gospodine sau mai nou și al unor bărbați pasionați de bucătărie. Și ca iarna să nu lipsească murăturile de pe masă, ați putea începe de acum vizitele pe la piață, pentru materii prime, dacă deja nu ați început să le faceți. muraturi-de-toamna

Consumate de mai bine de 2.000 de ani, murăturile sunt sănătoase, fără nici un dubiu, și trebuie să existe în dieta fiecăruia. În funcție de ingredientele folosite, fiecare aduce un aport important de substanțe hrănitoare. Au puține calorii, conținut mic de zahăr și cantități importante de fibre. Digestia se face „ca la carte” când se consumă murături. Există și mituri potrivit căror murăturile au un efect puternic împotriva apariției cancerului. Totuși, nu știm sigur.

Condimentele, un plus pentru sănătate

Fiecare rețetă de murături include fără doar și poate și folosirea unor condimente pentru a ajusta gustul gogoșarului roșu la borcan sau al popularului castravete. De exemplu, mărarul sau usturoiul, folosite adesea în cantități generoase când „se pune pe iarnă”, echilibrează bacteriile din organism. Semințele de muștar, acele boabe mici pare se strecoară în borcan printre legume, ajută foarte mult la digestie.

Ca de obicei: se mănâncă cumpătat!

Unii oameni ar trebui să ocolească cămara, și mai ales rafturile unde stau înșirate borcanele care arată delicios. Nu de alta, dar murăturile au și „contraindicații”. Astfel, cine suferă de migrene ar trebui să se abțină, ca să nu se aleagă cu dureri și mai mari de cap. Din cauza unui conținut mare de sare, hipertensivii ar putea, la fel, să le ferească, la fel și oricine are probleme cardiace sau cu retenția de apă.

muraturi

Și-acum, o rețetă de murături asortate:

Conopida albă și frumoasă se desface în buchețele; morcovul proaspăt se taie în rondele; varza de toamnă, albă și roșie, se taie în 4; hreanul curățat se despică în 2 sau în 4, depinde de cât de mare este rădăcina; țelina se curăță și se taie în felii groase; pepenii roșii numai buni de pus întregi în butoi (cam de 1 kg fiecare) se spală bine; ardeii kapia se curăță și se taie în 2; castraveții, nu foarte mici, se spală bine, iar cățeii de usturoi se curăță și se taie în 2. Se mai pot adauga gogonele și mere.
Apoi, se face saramura propriu zisă: la 1 l de apă, se pun 25 de grame sare neiodată grunjoasă, piper boabe, foi de dafin, frunze de țelină, frunze de vișin, mărar și cimbru uscat. Toate acestea se pun la foc. Din momentul în care încep să fiarbă, se lasă în clocot 5 minute, după care, alte cinci minute se lasă sa se așeze. Fiertura se toarnă peste legumele clădite în butoi și la sfârșit se pun și boabe de muștar. Pentru un butoi de 80 de litri se prepară circa 40 de litri de zeamă). IMG_0330
Se ține butoiul în bucătărie timp de 10 zile, la cald, ca să înceapă fermentarea. Dacă se pun imediat la rece, murăturile nu vor mai fi bune și acidulate, ci amărui, așa că, musai 10 zile de lăsat în bucătărie.

În rest, poftă bună!

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*