Nu vă dați în vânt după cumpărături !

Nu vă dați în vânt după cumpărături !

Au trecut sărbătorile, știu. A trecut căutarea cadoului perfect, ca o scuză pentru timpul petrecut prin magazine… Și da, știu că ați citit cartea Sophiei Kinsella sau măcar ați auzit vorbindu-se de ea. Mă dau în vânt după cumpărături a fost best-sellers în 2000 și a fost în vogă mai bine de zece ani. Alături de jurnalele lui Bridget Jonnes. Pentru că da, este vorba despre femei și despre mania cumpărăturilor! Despre o foarte „la modă” boală, care provoacă turbulențe financiare în conturi și în portofele.

Eroina cărții, Rebecca Bloomwood, este o tânără ziaristă simpatică, isteață și elegantă, mereu în pas cu moda, care își petrece viața profesională dând sfaturi foarte pertinente, tuturor, despre cum să-și gestioneze bugetul de venituri și cheltuieli. Mai puțin ei însăși. Așa se face că, „în timpul liber”, Rebecca este o shopaholică înrăită, mereu cu gândul la cupărături. Pe care chiar le face, în scop terapeutic, zice ea.

Înglodată în datorii până peste cap, se încurcă în note de plată, dar mai ales în minciunile pe care le servește băncilor când cărțile ei de credit ajung pe roșu: și-a rupt piciorul, are febră glandulară, i-a murit cățelul mult iubit, l-a descoperit pe Mântuitorul și așa mai departe. Cu cât inventează mai multe, cu atât se scufundă mai adânc în lumea comico-imaginară în care trăiește…

Dincolo de ficțiune însă, dependența de cumpărături sau oniomania (conform DEX, oniomania este tendința patologică de a face cumpărături în exces) este o boală psihică reală, care afectează, în 90% din cazuri, persoanele care vor, inconștient, să evite realitatea și se refugiază în magazine, unde resimt o eliberare temporară de grijile curente și de nevoile mai grave. Odată trecut efectul euforic al sesiunii de shopping, cumpărătorii compulsivi au sentimente puternice de vinovăție. De care scapă, desigur, printr-o altă tură de cumpărături. Un comportament asemănător cu al dependenților de droguri, doar că în loc de droguri simt nevoia imposibil de controlat de a cumpăra ceva. Mereu altceva, mereu mai mult!

Totuși, avem și-o veste bună pentru doamne și domnișoare: contrar opiniei generale, shopping-ul compulsiv nu este o îndeletnicire exclusiv feminină. Potrivit rezultatelor unui studiu realizat la Stanford University School of Medicine din SUA, mania pentru cumpărături îi afectează în egală măsură și pe bărbați. Autorul studiului, Lorrin Koran, profesor de psihiatrie și științe ale comportamentului, a descoperit că, în SUA, un adult din 20 este onioman. Cercetările au vizat un eșantion de 2.513 persoane și au evidențiat că 6% dintre femei și 5,5% dintre bărbați suferă de shopping compulsiv. Și bineînțeles, shopping-ul compulsiv poate crea serioase probleme psihologice, familiale și financiare, poate duce la depresie și la distrugerea relațiilor personale și sentimentale. Pe lângă considerentele financiare, pasiunea pentru shopping are efecte negative chiar și pe plan sexual. Asta dacă n-ați știut.

Conform aceluiași studiu, dacă femeile între 19 și 45 de ani se gândesc să cumpere lucruri la fiecare 60 de secunde, bărbații în schimb se gândesc la sex la fiecare 52 de secunde. Atenție însă, majoritatea femeilor care au participat la acest sondaj preferau să meargă la cumpărături, decât să petreacă mai mult timp în compania partenerului! Cât privește bărbații dependenți de cumpărături, categoric gândurile lor nu se potrivesc cu ce spunea sondajul anterior!

În cartea Cum să cumperi sănătos scrisă de Aprilie Lane Benson, creatoarea unui cunoscut program pentru combaterea dependenţei de cumpărături, se menţionează 11 motive pentru care se fac cumpărături în exces : pentru siguranţa de sine sau pentru a te simţi mai bine în propria piele; pentru a evita să te ocupi de ceva important (inclusiv vizita la doctor); cumpărăturile pot fi o armă, modalităţi de exprimare a furiei sau răzbunare; ca să nu pierzi dragostea cuiva; ca să-ţi găseşti alinarea sau să-ţi îmbunătăţeşti starea de spirit; ca să dai impresia că eşti bogat şi puternic; ca să-ţi găseşti locul într-o societate obsedată de aparenţe; ca reacţie la stres, la o pierdere sau la o traumă; ca să dai sens vieţii sau ca să fugi de moarte; crezi că a face cumpărături în exces este răul cel mai mic și ca să simţi că deţii mai mult control.

Ce trebuie să conștientizați este că senzația de euforie pe care o experimentați atunci când mergeți la cumpărături este dată de o substanță chimică din creier, numită dopamină. Aceasta este secretată de fiecare dată când faci ceva care îți provoacă placere, cum ar fi, de exemplu, sexul ori mâncatul unei felii delicioase de tort cu ciocolată. Atunci când senzația de euforie este asociată cu o suită de imagini și trăiri necunoscute, secreția de dopamină este și mai mare.

Așadar, chiar dacă vă doriți foarte mult să vă relaxați golindu-vă portofelul sau cardul de credit la shopping, încercați să nu apelați la ATM decât pentru necesități stricte și nu mai des de patru ori pe lună. Cu cât veți avea mai mulți bani în buzunar, cu atât mai mare va fi tentația de a-i cheltui. De regulă, pe fleacuri.

Pe urmă, evitați, shoppingul în grup, cu prietenele, care mai de care mai nesăbuită când e rost de cheltuit bani. Studiile arată că persoanele care au făcut cumpărături în grupuri de trei sau mai multe persoane, au achiziționat sub impulsul de moment cu 7% mai multe produse decât cei care au mers la shopping neînsoțiți. Dacă totuși preferați compania cuiva, invitați un prieten/prietenă care nu este înnebunit după cumpărături.

Încercați, totodată, sa evitați magazinele care vă plac foarte mult. Încercați, de pildă, să vă gândiți ca noua colecție de toamnă-iarnă nu merită atât de mulți bani, dar, mai ales, încercați să vă rezolvați în mod real problemele interioare, sufletești, fără a fugi într-un magazin cu haine sau pantofi fistichii.

Shoppingul nu vă rezolvă problemele. Este doar o falsă evadare din realitate care, din păcate, nu numai că nu se îmbunătățește prin cumpărături obsesive, ci dimpotrivă, se agravează. Încercați să fiți raționali și să realizați că, trăind într-o societatea de consum, suntem dirijați și învățați să consumăm cât mai mult și nu neapărat în beneficiul nostru.

Prin urmare, nu vă dați în vânt după cumpărături, nu sunteți Sophie Kinsella!

Sophie Kinsella

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*