Cornel Itu cere  îndepărtarea parapeţilor  şi bordurilor  montate de CNADNR

Cornel Itu cere îndepărtarea parapeţilor şi bordurilor montate de CNADNR

De la „Modernizarea infrastructurii privind siguranţa circulaţiei pe DN1 în satele liniare şi puncte negre” (proiect derulat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale) şi până la moarte nu e decât un pas… foarte mic. Și asta deoarece, parapeţii şi bordurile montate de CNADNR pe mijlocul unor drumuri naţionale, pe post de separatoare de sensuri și reclamate deja de nenumărate persoane şi entităţi, pe lângă că pun în pericol siguranţa participanţilor la trafic, încurcă nepermis intervenţia echipajelor de urgenţă, în caz de accident.

Din fericire, însă, problema separatoarelor de sens montate de CNADNR a ajuns pe masa Guvernului, după ce deputatul PSD, Cornel Itu, a semnalat situaţia gravă determinată de montarea acestora, parlamentarul clujean solicitând, imperativ, îndepărtarea bordurilor şi a separatoarelor de sensuri.

Într-o interpelare adresată atât Ministerului Transportului, cât şi celui de Interne, deputatul Cornel Itu atrage atenţia asupra faptului că separatoarele de sens montate de CNADNR pe mijlocul drumului naţional DN1 E60, pe raza comune Feleacu, afectează grav intervenţia echipajelor în caz de accident.

„Vă semnalez situaţia gravă de pe raza comunei Feleacu, judeţul Cluj, unde CNADNR a plasat pe mijlocul drumului naţional DN1E60 parapete şi borduri cu scopul de a separa sensurile, lucrările fiind efectuate în cadrul proiectului «Modernizarea infrastructurii privind siguranţa circulaţiei pe DN1 în satele liniare şi puncte negre». Atât localnicii, cât şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Cluj şi-au exprimat în repetate rânduri nemulţumirea cu privire la riscurile enorme la care sunt supuse atât persoanele care necesită ajutor medical de urgenţă, cât şi echipele de intervenţie pentru accidente din cauza separatoarelor care împiedică traficul fluid şi în condiţii de siguranţă a autospecialelor”, afirmă deputatul clujean în document, arătând că situaţia din teren e tocmai „viceversa” – cum ar spune Caragiale – şi demonstrând că, practic, montarea separatoarelor se dovedeşte o măsură care împiedică siguranţa circulaţiei.

„Bordurile amplasate de CNADNR pe mijlocul drumurilor pun în dificultate maşinile ISU Cluj în cazul intervenţiilor. Astfel, de fiecare dată când echipajele ISU pleacă spre localitatea Vâlcele (comuna Feleacu), dacă apar pe traseu vehicule care se deplasează mai greu, maşinile de intervenţie trebuie să intre pe contrasens sau să escaladeze bordura pentru a ajunge cât mai repede la caz. De asemenea, lungimea separatoarelor obligă ambulanţele să meargă până la capătul lor şi să se întoarcă pentru a reveni pe banda opusă de mers, ori obligă echipajul de intervenţie să sară peste parapete ca să ajungă mai rapid la victimă în caz de accident. Toate aceste situaţii măresc timpul de intervenţie şi pun în pericol atât vieţile pacienţilor, cât şi pe cele ale echipajelor”, subliniază Cornel Itu.

În interpelarea adresată celor două ministere, parlamentarul clujean aminteşte faptul că cetăţenii din comuna Feleacu au organizat proteste şi au formulat mai multe petiţii pe tema nesoluţionării acestor probleme, fiind susţinuţi de Prefectura judeţului Cluj, care a trimis, în cursul anului 2016, două adrese în atenţia Ministerului Transporturilor. În urma acestora, Prefectura judeţului Cluj a solicitat reevaluarea situaţiei semnalate şi a cerut să i se comunice modalităţile de soluţionare identificate de Ministerul Transporturilor.

Potrivit deputatului Itu, drept răspuns, CNADNR a arătat că separatoarele sensurilor de circulaţie, care variază în înălţime (în localitatea Feleacu – unde sunt 3 benzi de circulaţie – şi în localitatea Păniceni – unde sunt 2 benzi de circulaţie – au 4 cm; în localităţile Vâlcele şi Tureni – unde sunt 4 benzi – au 15 cm), au scopul de a preveni apariţia accidentelor, iar prin întreruperea frecventă a acestora s-ar pierde utilitatea şi funcţionalitatea lor. Totodată, arată Itu, CNADNR a transmis că, din considerente de siguranţă rutieră, benzile de circulaţie au fost diminuate de la 3,50 m la 3,25 m şi la 3 m, avându-se în vedere că între lăţimea benzii şi viteza de circulaţie există o relaţie de proporţionalitate directă. „Explicaţia şi justificările oferte de CNADNR nu funcţionează şi nici nu au funcţionat în confruntarea cu realitatea. Accidentul mortal produs în data de 12.11.2016 în localitatea Vâlcele, când o fetiţă a fost călcată pe trecerea de pietoni, iar echipajul de intervenţie a fost nevoit să treacă cu maşina ambulanţei peste bordură şi să meargă pe contrasens pentru a-şi face datoria, a dus la încetinirea acţiunii de salvare şi la rezultate tragice”, conchide deputatul clujean.
Peste 16,5 milioane de lei pentru proiectul care aduce moartea pe şoselele României

În urma celor expuse, deputatul Cornel Itu solicită luarea de măsuri urgente pentru fluidizarea traficului în zonele menţionate. „Având în vedere situaţia semnalată, vă solicit să luaţi măsuri urgente pentru fluidizarea traficului în zonele menţionate, prin îndepărtarea bordurilor şi a separatoarelor de sensuri”, somează Itu cele două ministere.

Precizăm că proiectul CNADNR este derulat prin fonduri europene, suma asigurată de la bugetul de stat fiind de peste 16,5 milioane de lei, respectiv mai mult de 3,6 milioane de euro. Cel puţin teoretic, proiectul prevede instituirea unor măsuri pentru „îmbunătăţirea siguranţei circulaţiei rutiere sau pietonale” pentru un număr de 34 de sectoare de drum, implementate în două faze. Conform proiectului, prima fază vizează dezvoltarea unor măsuri de combatere a evenimentelor rutiere, de îmbunătăţire a siguranţei circulaţiei prin amenajarea a 18 zone considerate periculoase de pe Drumul National 1, cu rambursarea cheltuielilor eligibile din POST 2007 – 2013, în timp ce a doua fază vizează amenajarea a alte 16 zone considerate periculoase de pe Drumul National 1, cu rambursarea cheltuielilor eligibile din POIM 2014 – 2020. „Valoarea Fazei I a Proiectului conform prevederilor contractului de finantare nr. 309/20.11.2015 este de 53.040.949 lei, din care valoarea totală eligibilă este de 42.878.439 lei. Contributia Comisiei Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regionala este de 36.446.673 lei (85% din valoarea totală eligibilă a proiectului), diferenţa de 16.594.276 lei fiind asigurată prin bugetul de stat”, se arată pe site-ul CNADNR.

Astfel, peste 10 milioane de euro ar putea fi aruncate „pe apa sâmbetei”. Dar, nu aceasta este tragedia. Problema e că, realmente, acele separatoare chiar sunt mortale. Acel proiect nu numai că nu contribuie la siguranţa circulaţiei rutiere, ci împiedică salvarea de vieţi, punând, totodată în pericol alte vieţi. Evenimentele tragice au demonstrat faptul că aceste construcţii sunt letale în adevăratul sens al cuvântului şi, prin urmare, trebuie să dispară. Dar, în mod justificat, ne punem întrebarea cine va deconta această eroare, atât financiar cât şi juridic. Oricum, se impune ca separatoarele să fie îndepărtate, iar vinovaţii să plătească.

sursa: ziarulfaclia.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*