Festival  de teatru – Întâlnirile Internaționale de la Cluj

Festival de teatru – Întâlnirile Internaționale de la Cluj

În fiecare an, festivalul se bucură de participarea la Cluj a numeroşi oameni de teatru din ţară şi din străinătate, regizori, actori, scenografi, muzicieni, dramaturgi sau critici de teatru, cu care spectatorii au ocazia să se întâlnească, în cadrul unor evenimente publice. Pentru câteva zile, Teatrul Naţional din Cluj-Napoca devine, astfel, scena unor întâlniri atât între oameni de teatru din diverse zone ale lumii, cât şi între aceştia şi spectatorii clujeni. De asemenea, de-a lungul timpului, evenimentul a invitat publicul să participe şi la multiple alte activităţi, de la expoziţii, recitaluri, proiecţii de film şi ateliere, la conferinţe, dezbateri şi lansări de carte.

Cea de a 8 – a ediţie a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj îşi deschide oficial porţile astăzi, 9 octombrie, primul spectacol fiind susţinut în spaţiile Reactor de Creaţie şi Experiment (15. 00), cu „M. I. S. A. Părut” de Alexa Băcanu, în regia lui Dragoş Alexandru Muşoiu.

Organizate de Teatrul Naţional din Cluj – Napoca, Întâlnirile Internaţionale de la Cluj propun anul acesta o temă interesantă şi de urmărit în evoluţia ei, Viziuni. De ce de urmărit? Este o vedere panoramică asupra spiritualităţii româneşti printr-o selecţie de adaptări şi dramatizări ale operelor scriitorilor români de secol al XIX – lea. Teme majore în cadrul întâlnirilor sunt şi drama artistului şi mitul sacrificiului întemeietor (gândul duce automat la ‘Meşterul Manole’ a lui Lucian Blaga), rafinamentul şi decadenţa societăţii româneşti la început de secol XX (‘Craii de Curtea – Veche’ după Mateiu Caragiale, regia Răzvan Mureşan), distinul unui popor devenit naţiune (caz în care vorbim despre ‘Ţiganiada’ după Ion Budai Deleanu, regia Alexandru Dabija).

Dramaturgia contemporană este reperezentată prin viziuni asupra istoriei recente a României şi mă refer la piese precum „Despre senzaţia de elasticitate când păşim peste cadavre” de Matei Vişniec (regia, Răzvan Mureşan), „M. I. S. A. Părut” de Alexa Băcanu, „Miracolul de la Cluj” de Petro Ionescu, „Ilegitim” de Adrian Sitaru şi Alina Grigore (regia, Adrian Sitaru).

Teatre invitate sunt Naţionalul din Timişoara şi Teatrul Maghiar de Stat Cluj – Napoca, a căror piese completează fericit viziunile româneşti cu teme care ating societatea noastră în context european. Este vorba despre parvenire, forme fără fond, singurătatea, neputinţa, izolarea şi marginalizarea (în acest din urmă caz referindu-mă la un text de mare profunzime, ‘Emigranţii’ de Slawomir Mrozek, respectiv ‘Angajare de clovn’ de Matei Vişniec) şi nu în cele din urmă, viziuni legate de puterea iubirii, moartea şi transcendentul (în ‘Rambuku’ de Jon Fosse).

Invitaţii sunt şi mulţi şi aleşi. Astfel, vor fi întâlniri cu Ana Blandiana, Adriana Bittel, Ioana Pârvulescu, Diana Rufolo, Anca Măniuţiu, Mircea Cărtărescu, Andrei Oişteanu, Sorin Alexandrescu, Matei Vişniec, Ion Caramitru, Ion Pop, Radu Paraschivescu, Ioan Pop Curşeu.

foto: nicu cherciu/teatrulnationalcluj.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*