În Sala festivă a Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” din Dej, a avut loc săptămâna aceasta, prezentarea Proiectului „Cetățeanul” de către elevii clasei a VII – a A, coordonați de prof. Loredana Dan, activitate la care, alături de conducerea școlii și invitați, s-a aflat și viceprimarul municipiului Dej, Teodora Muncelean. Tot săptămâna aceasta, și tot sub coordonarea prof. Loredana Dan, proiectul a fost prezentat și de către elevii clasei a VII – a de la Școala Gimnazială Nireș, bucurându-se de o participare la fel de numeroasă ca la Dej.
Structurat ca un proces care urmează opt paşi clari, Proiectul „Cetățeanul” se bazează pe studierea de către elevi a unei probleme a comunității locale ce presupune o politică publică. Astfel, în timp ce elevii dejeni s-au concentrat asupra problemelor legate de prezența pe străzile orașului a câinilor fără stăpâni (comunitari), cei din Nireș s-au arătat preocupați de lipsa unor spații amenajate pentru petrecerea timpului liber, destinate tinerilor din Nireș și Sânmărghita (comuna Mica). După identificarea problemelor, elevii ambelor școli au căutat și soluțiile aferente rezolvării acestora, soluții care ar merita să fie analizate de administrațiile locale din Dej și Mica, dat fiind că sunt relativ simple și de bun simț.
În cadrul activităților pe care le-a generat proiectul (documentare, muncă de teren, redactarea unei petiții, elaborarea unui model de proiect de hotărâre etc.) elevii au avut ocazia să interacționeze cu reprezentanții unor instituții publice și cu aleșii locali, precum și cu alte structuri publice, ale societății civile din comunitatea lor, dobândind în mod direct și nemijlocit, o serie de cunoștințe în domeniul cetățeniei democratice. Iar dacă scopul proiectului este de a furniza elevilor noțiuni esențiale legate de responsabilitățile şi funcționarea instituțiilor publice, legate de legi, proceduri şi procese de luare a deciziilor, în mod categoric, acesta contribuie și la însușirea unor noțiuni de bază și de înțelegere critică a rolului cetățenilor într-o democrație. Fapt demonstrat de seriozitatea cu care elevii din Dej și Nireș au abordat problemele identificate în comunitățile cărora le aparțin.
Proiectul „Cetățeanul” este o metodologie inovativă pentru predarea educației civice în învățământul gimnazial, adaptată pentru clasa a VII-a şi implementată de Institutul Intercultural Timişoara, în cadrul unui parteneriat cu Ministerul Educației, Cercetării şi Tineretului. La sfârşitul anului 2004, Institutul Intercultural Timişoara a inițiat crearea unei rețele naționale de coordonatori la nivel de județ. Cursul de formare a fost acreditat în parteneriat cu Casele Corpului Didactic din București și 20 de județe, inclusiv Cluj. În anul 2016, în parteneriat cu Romanian-American Foundation a fost realizat un studiu de impact pentru evaluarea celor 10 ani de activitate și a potențialului actual al programului, cu dezvoltarea unui plan strategic pentru următorii cinci ani. Din anul 2017, programul continuă, cu Romanian-American Foundation și se concentrează asupra unor linii directoare privind: elaborarea şi revizuirea metodologiei Proiectului „Cetățeanul” şi a instrumentelor de lucru (inclusiv platformă online şi materiale-suport), implementarea programului la nivel local în mai multe județe (cursuri de formare pentru profesori, aplicarea metodei la clasă, susținere şi monitorizare a profesorilor după cursul de formare) și tipărirea unor ghiduri pentru elevi şi pentru profesori.
M. Vaida